روز چهارشنبه مورخ ۱۰ بهمن، رویداد مشترک کافه بازار و آواگیمز یعنی «کافه گیمز ۳» و در کنار آن اختتامیه «کژوال کمپ» در مرکز شکوفایی شرکتهای دانشبنیان در تهران برگزار شد. کافه گیمز رویداد مشترکی بین کافه بازار و آواگیمز است که با یک نگاه ساده میتوان فهمید در راستای بهبود بخشیدن به کیفیت و فضای ایجاد شده برای بازیهای ایرانی در هر پلتفرمی(و با تمرکز بیشتر در پلتفرم بازیهای موبایل) ایجاد شده. اولین کافه گیمز در اسفند ۹۶ کلید خورد و بعد از آن در شهریور ۹۷ شاهد کافه گیمز ۲ بودیم. فرمت و نحوه کافه گیمز به صحبتهای تخصصی و کلیدی در مورد بازیسازی و موفقیت آن در ایران میپردازد. هرچند که در این بین پنلهای خاصی نیز شکل گرفته بودند که در نهایت به تعامل بین مخاطبین و اعضای حاضر در پنل میپرداخت. سومین کافه گیمز از این قاعده به کنار نبود و با دو صحبت تخصصی و یک پنل به کار خودش پایان داد.
اولین صحبت تخصصی متعلق به «محمد امینی» از استودیو «مدریک» بود. امینی در این صحبت به جایگاه و همینطور نحوه صحیح پیادهسازی Tutorial و FTUE(First-Time User Experience) پرداخت. او در این صحبت به این موضوع اشاره کرد که چطور اولین تجربه مخاطب از بازی شما میتواند سرنوشت یک بازی از ابتدا تا انتهایش مشخص کند. موضوعی که شاید بخاطر تجربهی کم بازیسازان جوان، موجب شکست آنها شود. همینطور در کنار این صحبتها او به مقولههایی اعم از UX نیز پرداخت. صحبتهای آقای امینی به رفتار کاربر و یا تاثیری که یک بازی میتواند در تجربه برای مخاطب داشته باشد نیز ختم شد. او یکی از مثالهای موفقیت یک بازی در تجربه اول را «Monument Valley» میدانست. او به این موضوع اشاره کرد که یک بازی مانند Monument Valley با نداشتن دیالوگ و یا چندین دستورالعمل، به راحتی مخاطب را با بازی خود از طریق فضاسازی حاکم و محیط طراحی شده در بازی کاربر خود را مجاب به ادامه دادن میکند. او معتقد بود که بازیساز باید از طریق بازی خود به کاربر نشان دهد که در آینده چه برگهای برندهای برای رو کردن دارد. یا اگر خیلی ساده بگوییم چطور بتوانیم مخاطب را تا آخر بازی داشته باشیم.
دومین صحبت تخصصی کافه گیمز ۳ متعلق به «امیرحسین ناطقی» مدیرعامل «کوییز آو کینگز» بود. صحبتی که موضوع اصلی آن مربوط به ساختن یک Commnuity(جامعه فعال) بود. ناطقی تاکید بسیاری بر روی داشتن Commnuity داشت زیرا معتقد بود که تعاملات و رابطه دو طرفه بین اعضای تیم پشتیبانی بازی و کاربران آن باعث بهبود بخشیدن به وضعیت یک بازی آن هم بازیهایی همچو کوییز میشود. یکی از نکاتی که او به بازیسازان پیشنهاد میکرد این موضوع بود که برای آغاز پشتیبانی و داشتن همچین بخشی برای یک بازیِ ترجیحا آنلاین بهتر است که قبل از استخدام افرادی برای تیم پشتیبانی، خودتان چنین مسئولیتی را بر عهده بگیرید. علاوه بر این موارد او از اهمیت انتقاد از طرف مخاطب نیز گفت تا یکی از راههای بازخورد گرفتن از مخاطب را نسبت به بازی خود اعلام کند. او معتقد بود شبکههای اجتماعی اکنون برای بازیهایی از هردسته و سبکی میتواند خیل عظیمی از مخاطبین را به خود جذب کند و طبعا با چنین رویکردی بتواند انتقادهای وارد به بازی را بهتر ببیند.
بعد از پایان دو صحبت تخصصی، کافه گیمز ۳ وارد بخش سوم خود یعنی پنل مشترک بازیسازان و اصحاب رسانه شد. در این پنل که آقایان طه رسولی از آواگیمز، شهریار ازهاریانفر از استودیو نردبان اندیشه و سازنده بازی آمیرزا، محسن وفانژاد از وبسایت دیجیاتو، امیر حقیقت از روابط عمومی کافه بازار و آرش عیاری سردبیر بخش ویدیویی وبسایت زومجی حضور داشتند، به مقوله تعامل بین بازیساز و رسانه پرداخته شد. مقولهای که شاید یکی از مهمترین و پربحثترین موضوعات چند وقت اخیر در فضای ویدیوگیم ایران بوده و در این پنل فرصتی محیا شده بود که دوباره به آن پرداخته شود. یکی از نکات جذاب این پنل دیدگاه متفاوت هرشخص نسبت به سوالاتی بود که در آن مطرح میشد. از جنبه رسانهای مباحثی مثل کیفیت بازی ارائه شده به یک رسانه و یا سیاست یک وبسایت نسبت به نقد یک اثر داخلی بیان شد. اما از جنبه بازیسازی به جریانسازی منفی نسبت به بازیهای موبایل از سمت رسانههای خاص و برخی مخاطبین اشاره شد. همینطور اهمیت بازیهای موبایل و تاثیر آن بر صنعت داخلی و شکل دادن به آن نیز مطرح شد. در آخر هم یکی از نکات بارز این پنل ارتباط بین رسانهها و بازیسازها بود که بسیار متعقد بودند باید تداوم بخشیده شود تا نتیجهی خوبی داشته باشد.
آخرین بخش کافه گیمز متعلق به اختتامیه «کژوال کمپ» بود. رویدادی که با هدف شناخت، ساخت، تعلیم و انتشار آثار جدید موبایلی از طرف تیمهای کمتر شناخته شده زیر نظر اساتید برجسته این زمینه بود. رویدادی که از کافه گیمز ۲ کلید خورد و پایان آن به کافه گیمز سوم ختم میشد. در این رویداد سه ماهه بالغ بر ۲۲۸ تیم ثبتنام کردند که ۹۰ تیم نسخه اولیه از بازیهای خود داشتند و پس از بازبینی و بررسی این ۹۰ تیم به ۳۹ تیم کاهش پیدا کرد تا در نهایت ۲۱ تیم به مرحله نهایی راه پیداکردند تا زیر نظر یازده اساتید این رویداد و در یک مدت ۱۰ هفتهای بازی هرتیم در «سافت لانچ» خود به کیفیت و میزان کاربر مورد نظر خود برسد. آمار ارائه شده از سمت کافه بازار نشان میدهد که ۳۲هزار کاربر بازیهای تیمهای کژوال کمپ را دریافت کردهاند.
ابتدا در شروع این اختتامیه کوتاه، مجری مراسم یعنی آقای محسن وفانژاد ویدیوی کوتاهی از ملاقات با دو تیم شرکتکننده در کژوال کمپ نشان داد تا با برخی از آنها و اهدافشان آشنا شویم. در ادامه از اساتید دعوت شد که به جایگاه بیایند و جوایزی را به رسم یادگار بپذریند.
اساتید دوره اول کژوال کمپ عبارت بودند از: امیرحسین ناطقی (مدیرعامل کوییزآف کینگز، بازی کوییزآفکینگز)، امید صادقوند (مدیر استودیو پلاس ناین گیمز،بازی فندق)، محمد زهتابی( مدیر استودیو پاییزان، بازی پسرخوانده)، علی نادعلیزاده (مدیر استودیو تاد، بازی فودکرفت)، میلاد زرین دخت( مدیر استودیو گلیمگیمز، بازی سفرهچی)، طاها رسولی( مربی مجموعه آواگیمز)، شهریار ازهان فر(مدیر استودیو نردبان اندیشه، آمیرزا)، حسین مزروعی (مدیر مجموعه آواگیمز)، محمد امینی( مدیر استودیو مدریک، بازی خروس جنگی)، حسین ابرار( مدیر استودیو ارکا گیمز، بازی دنده دو) و شروین رحیمی راد (مدیر تولید و توسعه بازی مجموعه کافه بازار).
در ادامه به سه بازی و سه تیم برتر این دوره از کژوال کمپ جایزههای نقدی اعطا شد.
در مقام سوم و با جایزه ۱۰ میلیون تومانی، استودیوی «پاز گیم» از استان یزد و با بازی «بازاران» قرار گرفت.
مقام دوم با جایزه ۱۵ میلیون تومانی به بازی «شکمو» و به «آزمایشگاه بازیسازی کاسپین» از استان قزوین رسید تا در مقام اول استودیوی «آرمیک» از استان گیلان با بازی «مهرهچین» برنده جایزه ۲۵ میلیون تومانی شود تا بدین شکل اولین دوره رویداد کژوال کمپ با پیروزی تیمهایی خارج از پایتخت به پایان برسد تا اهمیت بازیسازی و بازیسازان در شهرها و شهرستانهای کل کشور نیز مورد توجه قرار بگیرد.
شما میتوانید تمامی بازیهایی که در کژوال کمپ حضور داشتند را از اینجا دریافت کنید.