بازی Divinity Original Sin 2 یکی از زیباترین، پرجزییاتترین و درگیرکنندهترین و در عین حال دشوارترین بازیهای نقش آفرینی سالهای اخیر است. یکی از مهمترین بخشهای این بازی که قسمت اعظمی از دشواریش به آن برمیگردد مبارزات نابخشودنی و هیجانانگیز آن هستند. نتیجهی مبارزات این بازی به عوامل زیادی بستگی دارد که نخستین آن رشد درست و به کارگیری صحیح اعضای مختلف تیم است. اگر شما به عنوان عضوی از تیمی قدرتمند و سطح بالا که در آن هر کدام از اعضا نقشهای مخصوص به خود را داشته و وظیفهی خود را به خوبی انجام میدهند به تجربهی این بازی بپردازید، پیشروی نسبتا آسانی در آن خواهید داشت.
البته در طول بازی Divinity Original Sin 2 مرتبا پیش خواهد آمد که با هیولاهای قدرتمندتری از خود روبرو شوید. در این گونه موارد شما همیشه باید بازیتان را از نقطهی عقبتری شروع کرده و از راه متفاوتی سعی بر پیشروی نمایید. در مطلب پیش رو به توضیح مکانیزمهای گیمپلی بازی برای جلوگیری از انجام اشتباهاتی که میتوانند منجر به شکست یا حتی مرگ یکی از اعضای تیم شوند میپردازیم.
جایگیری درست قبل از مبارزه

اگر نخستین حرکت در مبارزه از آن شماست، سعی کنید مکانی بدون شخصیتهای بیطرف پیدا کنید. بر طبق داستان بازی، برخی شخصیتهای بیطرف ممکن است در میان مبارزه به شما حمله کنند. از آن مهمتر این که اگر به تصادف به شخصیتی بیطرف صدمه بزنید، او به دشمنانتان اضافه خواهد شد و کلیهی استراتژیهای چیده شدهتان را از بین خواهد برد. بر این اساس در مبارزات بازی Divinity Original Sin 2 شما باید حواستان به شخصیتهای بیطرفی که یارتان محسوب میشوند باشد. طراحی این بازی به گونهای است که از وارد شدن صدمهی AoE (حملاتی که بر محدودهی مشخصی تاثیر میگذارند) به واحدهای خودی جلوگیری میکند، اما همیشه احتمال اشتباه وجود دارد. در این صورت یارتان به شما حمله خواهد کرد و میتواند منجر به شکست ماموریتتان گردد. علاوه بر این، باید همیشه حواستان را به منابع elemental حاضر در میدان نبرد جمع کنید. البته اگر نوبتتان پیش از دشمنان باشد میتوانید از آنها استفاده کنید.
چیدمان درست واحدها در ابتدای مبارزه میتواند جهت یک نبرد را مشخص کند. اگر در نقشه کوهی نمیبینید، باید هدفتان را دفاع از شخصیتهای ضعیفتر قرار داده و قهرمانان مقاومترتان را در قسمت جلویی قرار دهید. اگر نیز تپه یا کوهی در میدان نبرد مشاهده میکنید، سعی کنید شخصیتهایتان را بر روی آنها قرار دهید. این امر امنیت آنها را تامین کرده و آنها از این نقطه برتری بیشتری از منظر میزان صدمه و میدان دید بر دشمنان خواهند داشت. اگر فرضا ۴ قهرمان در party شما باشد، میتوانید آنها را به هر صورتی که دوست دارید قرار داده و نحوهی چینش عمدتا به قهرمان جلویی بستگی دارد.

مبارزات این بازی به صورت نوبتی هستند. فاکتور تعیین نوبت (Initiative Factor) در ابتدای مبارزه مشخص شده و میزان آن برای شخصیتهای مختلف نوبت آنها را مشخص میکند. در بین نژادهای بازی، انسانها بیشترین میزان Initiative Factor طبیعی را در اختیار دارند. به همین دلیل بهتر است قهرمانهای انسانتان را به جادوها و قدرتهایی که منجر به آهسته شدن حرکت یا گیج شدن موقتی دشمنان میشوند، مجهز کنید. ترتیب حرکات شخصیتها و دشمنان در طول مبارزات در قسمت بالایی صفحه نشان داده میشوند. به غیر از تصاویر قهرمانان که مشخص هستند، تصاویر دشمنان در این قسمت با کادربندی قرمز و تصاویر یاران خارج از Party بدون کادر مشخص هستند. ترتیب حملات در میان مبارزه تغییری نمیکند، در نتیجه تنها شانسی که برای انتقال به نوبتی بالاتر وجود دارد کشته شدن دیگران است. علاوه بر این، یادتان باشد که اگر مبارزه در نتیجهی یک کمین شکل گرفته باشد، دشمنان مقادیری bonus در initiative factor خود دریافت کرده و نوبتهای اولیه را کسب میکنند.
در هر نوبت از بازی، شخصیتهای مختلف مقادیر ثابتی Action Point دارند که میزان اعمالی را که میتوانند در هنگام مبارزه انجام دهند، نشان میدهد. میزان AP از طریق تواناییها و قابلیتها به طور دائم و با استفاده از برخی جادوهای خاص به طور موقت افزایش مییابد. هر کدام از اعمالی که شخصیتهای مختلف انجام میدهند، مقادیر ثابتی AP مصرف میکند و باید حواستان را به مقدار آن جمع کنید. این اطلاعات از طریق خواندن توضیحات تواناییها در دسترس هستند، اما در بین مبارزه همیشه میتوانید اطلاعاتی اضافی در این مورد دریافت کنید. نوار مربوط به AP سه رنگ دارد. رنگ مشکی به معنی APهای غیر قابل استفاده است که با ارتقای شخصیتها باز میشود. رنگ سبز APهای قابل استفاده هستند. گویهای قرمز رنگ نیز نشاندهندهی APهای مصرف شدهاند. از این طریق میتوان به آسانی میزان APهای مورد استفاده و باقیمانده در یک مبارزه را مشاهده و بررسی کرد.

همچنین APهای استفاده نشده در هر نوبت به نوبت بعدی منتقل میشوند، اما امکان داشتن بیش از ۶ AP در هر نوبت وجود ندارد و APهای اضافی از دست خواهند رفت. طبیعتا کممصرفترین عمل راه رفتن است که مقادیر آن با توجه به فاصلهی پیموده شده مشخص میشوند. این کار از طریق کلیک برای مکانی که میخواهید قهرمانتان را به آن انتقال دهید انجام میگیرد. در کنار نشانگر موس میزان APهای مصرفی ذکر میشوند. اکثر حملات فیزیکی در بازی Divinity Original Sin 2 از ۲ AP استفاده میکنند و میزان AP مصرفی آنها بستگی به نوع حملهی انتخابی دارد. در این مورد، بهتر است دائما حواستان را به جزییات و مقادیر به نمایش درآمده در مبارزات جمع کنید. برای مثال، اگر حملهای نیاز به حرکت اضافی داشته باشد، AP بیشتری را مصرف خواهد کرد. استفاده از تواناییها نیز مقادیر تعیینشدهای AP مصرف میکند که در توضیحات آنها بیان شدهاند. حتما پیش از آغاز مبارزه مهمترین ابزارهایتان را در Action Bar قرار دهید، چرا که باز کردن Inventory در میان مبارزه نیاز به AP دارد.
اثرات هر کدام از حملات در بازی Divinity Original Sin 2 به عوامل و modifierهای بسیار زیادی بستگی دارد. از جمله عواملی که باید به آنها توجه کنید میزان موثر بودن حمله، شانس Critical شدن آن و Damage کلی آن است. به غیر از آن، بهتر است بدانید که آیا حملهی مورد نظر به HP یا سپر دشمن صدمه وارد خواهد کرد. بازهی Damage نشان داده شده در توضیحات مربوط به سلاحها و تواناییها نشاندهندهی میزان حداکثر و حداقل تاثیر آنها است و کم پیش میآید که شاهد وارد شدن آنها در مبازات باشیم. حتما باید حواستان را جمع کنید که آیا حملهی آخر با شماست، نفر بعدی کیست و این که آیا قهرمانها به Heal نیاز دارند یا خیر.

یکی از مکانیزمهای مهم مبارزات بازی Attack of Opportunity هستند. این مکانیزم تنها زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که شخصیت مورد استفاده از آن برخوردار باشد و اکثر دشمنان بازی نیز این گونه هستند. Attack of Opportunity گونهای از حمله است که در آن قهرمانی خارج از نوبت خود به دشمنی آسیبپذیر صدمه میزند. این مکانیزم خارج از اختیار مخاطب بوده و تنها درصورتی اتفاق میافتد که دشمن یا خود مخاطب بخواهند فرار کنند و تغییر مکان دهند. آسیبپذیر شدن شخصیتها هنگامی رخ میدهد که در مبارزان تن به تن به مکانی امن باز گردند. اگر دشمنی سعی بر تغییر مکان در این حالت داشته باشد، قهرمانتان به او حمله میکند. این موضوع در مورد شخصیتهای گروه مخاطب نیز صدق میکند. نکتهی مهم در اینجا حفظ فاصلهی مناسب قهرمانان Ranged از دشمنان است. اگر شخصیتی توسط دشمنان محاصره شود نمیتواند مکان خود را تغییر دهد.
یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر مبارزات بازی Divinity Original Sin 2، حالتها (Statuses) هستند. این حالتها به قدرتهای عنصری (آب، آتش، خاک و باد)، سمها و خونریزی تقسیم میشوند. حالتهای مجزا را میتوان از طریق استفاده از سلاحهای جادویی یا جادوهای عنصری بر دشمنان اعمال کرد. حالتها تاثیری موقتی دارند. حالتهای قرار داده شده از طریق جادو یا حملات مخصوص را میتوان مرتبا چند برابر کرد. این حالتها بسیار خطرناک بوده و میتوانند به سرعت قهرمان یا حتی کل Party را به دیار باقی بفرستند. مکان مبارزات نیز در این امر بیتاثیر نیست. برای مثال اگر گروه شما در برکهای ایستاده باشد، دشمنان میتوانند از آن به ضرر شما و نفع خود استفاده کنند. آنها میتوانند آب را به سم تبدیل کرده یا با استفاده از جادوی الکتریسیته صدمهی زیادی وارد کنند. علاوه بر این آب و هوای منطقه نیز بر حالتهای مختلف تاثیرگذار است.
یکی از پدیدههایی که در مبارزات این بازی و هنگام استفادهی یاران از حملات AoE رخ میدهد، صدمه به یاران خودی (Friendly Fire) است. برای توضیح این پدیده مثالی از یکی از تواناییهای طبیعی نژاد مارمولکها، Dragon’s Blaze، میزنیم. این توانایی محدودهای قیفمانند را به آتش میکشد و هیچکدام از یاران حاضر در این محدوده از آن صدمه نخواهند دید. با این حال در صورت استفاده از این توانایی، مکان سوخته شده به همان حالت باقی مانده و به تمامی شخصیتهای حاضر بر آن صدمه وارد میکند. باید در چنین شرایطی از قرار گرفتن اعضای گروه در محدودهی جادوها جلوگیری کنید.
با وجود تمام راهنماییهای بالا، اگر متوجه شدید که محکوم به شکست در نبرد هستید، میتوانید سعی بر فرار کنید. نکتهی مهم در اینجا این است که این توانایی تنها هنگامی در دسترس است که دشمنان در محدودهی تن به تن حضور نداشته باشند. توانایی فرار تنها بر یک شخصیت تاثیر داشته و سایر قهرمانان در میدان نبرد باقی خواهند ماند. این قهرمان به مکانی امن در نزدیکی میدان نبرد تلپورت شده و میتواند با بازیابی میزان سلامتی و بازسازی زره خود به نبرد بازگردد.