استودیوی Respawn Entertainment که شهرتش را مدیون ساخت سری شوتر Titanfall است، به تازگی بازی رایگان جدیدی در سبک Battle Royale به نام Apex Legends را برای PC، Xbox One و PS4 منتشر کرده است. این بازی با استقبال خوبی از جانب اهالی دنیای بازی روبرو شده است و المانهای خوبی را به سبک Battle Royale اضافه میکند که در این مقاله به آنها میپردازیم.
Apex Legends در نقشهای پست مدرن که شامل کوهستانها، رودها و ساختمانهای متعددی میشود جریان دارد. بازی پیشزمینهی داستانی سادهای را بیان میکند به این صورت که گروههای متعددی از مزدوران و یاغیان در مبارزاتی تحت نام Apex Games شرکت میکنند. در این مبارزات به سبک Battle Royale، بیست جوخهی سه نفره حضور دارند. این المان بازی را میتوان مشابه با دیگر بازیهای Battle Royale موجود در بازار دانست. داستانی پیش پا افتاده که به شخصیتهای بازی رنگ میبخشد و دلیلی موجه برای حضور گزارشگری در بازی است. با این حال اصول Apex Legends با دیگر عناوین این سبک شباهات زیادی دارد. در Apex Legends در شروع هر دست، شما و گروهانتان وارد نقشهی بازی (در حال حاضر تنها یک نقشه به نام Kings Canyon در بازی وجود دارد) میشوید، به جمعآوری سلاحها میپردازید و در نهایت سعی در نابودی دیگر تیمها میکنید و به طور همزمان سعی میکنید از دایرهی محدودکنندهی بازی نیز خارج نشوید.
تفاوت Apex Legends با دیگر عناوین سبک Battle Royale چون PUBG و Fortnite در ارائهی شخصیتهایی است که علاوه بر ظاهر در تواناییهایشان نیز با یکدیگر تفاوت دارند و از این جهت Apex Legends شباهت زیادی به بازی Overwatch دارد. شخصیتهای این بازی که Legends خطاب میشوند شامل روباتی با توانایی جهتیابی بالا به نام Pathfinder، سنگینوزنی هالک مانند به نام Gibraltar، و مبارزی به نام Wraith که توسط جرقههای میانبعدی محاصره شده است میشوند. این شخصیتها نقشهای متفاوتی چون مخفیکاری، درمانگری و یا دیدهبانی را بر عهده دارند. آنها علاوه بر داشتن مهارتی Passive، تعدادی حرکات تاکتیکی و یک حرکت نهایی دارند که هر دو نیاز به Cooldown دارند. برای مثال، کاراکتر Lifeline درمانگری است که حرکت تاکتیکیش ارسال روباتی درمانگر برای کمک به یاران و حرکت نهاییش احضار سپرها و دیگر موارد دفاعی است. از تواناییهای دیگر شخصیتها میتوان به قابلیت درخواست حملات هوایی، مشاهدهی موقعیت دشمنان بر روی نقشه و ساخت زیپلاین اشاره کرد. به احتمال زیاد در آینده استراتژیهای متفاوتی برای ترکیبهای مختلف بازی رواج خواهد یافت اما در حال حاضر مشاهدهی واکنش مخاطبان به این ویژگیهای Apex Legends بسیار جالب است.
مخاطب پس از انتخاب شخصیت مورد علاقهی خود، اطلاعاتی از “قهرمان” نبرد پیش رو دریافت میکند، حریفی با مرتبهی بالاتر که در صورت شکست دادنش تجربهی بیشتری دریافت خواهید کرد. تصویر آنها به همراه بازیکنی که بیشترین Kill را در هر دست به دست میآورد در سرتاسر دنیا به نمایش درخواهد آمد. مشخص نیست این المان در بازیای که در آن پیدا کردن بازیکنی خاص همچون یافتن سوزن در انبار کاه است به چه دردی میخورد. همچنین معیارهای انتخاب قهرمان هر دست نیز مشخص نیست. برای مثال شخصا در یک دست بسیار بد بازی کردم و تنها موفق به کشتن قهرمان بازی قبلی شدم، اما بازی مرا به عنوان قهرمان در دست بعدی معرفی کرد و دانستن این موضوع که سایر بازیکنان در پی کشتن من هستند بسیار ترسناک بود. البته این ترس هنگامی که Battle Royale بودن بازی و هدف آن را به یاد آوردم رنگ باخت. من در منطقهای شلوغ کشته شدم و به زندگی خود ادامه دادم.
دیگر المانهایی که Apex Legends به سبک Battle Royale اضافه میکند هیجانانگیزتر هستند. برای مثال برخلاف دیگر عناوین این سبک، مخاطبان توانایی پرش از هلیکوپتر در زمان دلخواه را ندارند و بازی یکی از اعضای تیم را به عنوان مسئول این عمل، تحت عنوان jumpmaster، انتخاب میکند. البته امکان انتقال این وظیفه به دیگر همتیمیان وجود دارد. در هنگام بازی نیز راههای ارتباطی زیادی وجود دارد که علاوه بر چت صوتی، شامل نشانگذاری مکان، دشمن و غنیمتی خاص در نقشه با یک دکمه میشود. در بازیهای که با مخاطبانی غریبه تجربه کردم این المان بسیار موثر عمل میکرد و حتی هنگامی که مهماتم تمام میشد میتوانستم به یارانم در هدفگیری دشمنان کمک کنم.
جالبترین مکانیزم Apex Legends را میتوان سیستم Revive آن دانست. با مرگ مخاطب، یاران او مدت محدودی برای یافتن و بازگرداندن او به بازی زمان دارند. با تمام شدن این زمان، یاران او میتوانند بنر خاصی را جمعآوری کنند که نشاندهندهی یار کشته شده خواهد بود. البته این بنرها تنها جنبهی ظاهری ندارند و یاران فرد کشته شده میتوانند با قرار دادن آن در respawn beaconهای نقشه وی را به بازی بازگردانند. استفاده از این روش خطرهایی نیز دارد و آن این است که یاری که در حال انجام این کار است زمان قابل توجهی را صرف آن خواهد کرد و در عین حال آسیبپذیر نیز خواهد بود. با این حال میتوان آن را پیشرفتی مناسب بر سیستم Revive بازیهای سبک Battle Royale دانست. شخصا در یکی از بازیها در همان اوایل به دلیل پیدا نکردن سلاحی مناسب کشته شدم، یارانم به دلیل شلوغی آن ناحیه توانایی رسیدن به من را نداشتند و صبر کردند تا آبها از آسیاب بیافتد و سپس بنر من را برداشتند و من را زنده کردند. این المان به مبارزات بازی لایهای اضافی میافزاید که به جذابیت بیشتر آن کمک میکند.
مرگهای من در بازی همچون دیگر عناوین سبک Battle Royale یا در اوایل هر دست و یا در اواخر آن اتفاق میافتادند. موفقیت من بستگی زیادی به مکان فرود اولیهام داشت و به این نتیجه رسیدم که در حال حاضر فرود آمدن در مناطق جنگلی و شهرهای مخروبهی بازی بهتر است. بسیاری از مرگهای Apex Legends به دلیل فرود آمدن در مناطقی شلوغ و کند بودن مخاطب رخ میدهند. اگر من و تیمم در نقطهی آرام فرود میآمدیم، به احتمال زیاد تا اواخر آن دست دوام میآوردیم.
گشت و گذار در نقشهی Apex Legends در یک کلام حسی عالی دارد. برخلاف بازی Titanfall در اینجا خبر زیادی از مکها و دویدن روی دیوار نیست، اما سرعت شخصیتها و بازی بالاست. شما میتوانید بر نقاط شیبدار سر بخورید و علاوه بر آن صدمهی حاصل از سقوط در بازی وجود ندارد. حرکات نرم و لذتبخش هستند و گاهی اوقات سر خوردن از کوهها جذابیت بیشتری از جمعآوری سلاحها در بازی پیدا میکند.
یکی از نقاط ضعف عناوین سبک Battle Royale را میتوان وجود سلاحهایی بسیار زیاد دانست که موجب گیچ شدن مخاطب میشود. این موضوع برای Apex Legends نیز صدق میکند و تعداد زیاد نارنجکها و آیتمهای درمانی و محلهای بخصوص متفاوت آنها در inventory در ابتدا سرگیجهآور خواهد بود.
بازی Apex Legends هنوز در ابتدای راه خود است و community آن کامل شکل نگرفته است و مشاهدهی رشد و پیشرفت بازی بسیار هیجانانگیز خواهد بود. راهنمای بازی اشارهای به فصول متعدد و یک battle pass میکند و همین حالا نیز بازارچهای مملو از واحدهای پولی درون بازی، آیتمهای ظاهری و لوتباکسها که در این بازی Apex Packs نام دارند در بازی وجود دارد. در هر صورت Apex Legends را از همین الان میتوان عنوانی خوب و سرگرمکننده در سبک Battle Royale دانست.