Red Dead Redemption 2 | اولین نگاه

غرب وحشی, با تمام شکوهش, زمین بازی شماست!

بدون شک یکی از مورد انتظار‌ترین بازی‌های این نسل و سال جاری دنباله‌ی شاهکار فراموش نشدنی RDR است. عنوانی که به تنهایی توانست دنیای غرب وحشی را در صنعت بازی زنده کند و مخاطبان را به یکی از با شکوه‌ ترین ماجراجویی هایشان در دنیای مجازی ببرد. تا زمان نگارش این مقاله سه تریلر و اطلاعات مناسبی از بازی منتشر شده‌اند که نوید دنباله‌ای به همان عظمت و زیبایی را می‌دهند.

شاید بزرگترین چیزی که از اطلاعات منتشر شده از بازی جلب‌ توجه می‌کند محیط واقعا زنده و ارتباط پیچیده‌ی مخاطب با آن است. همه‌ی بازی‌های ویدئویی سعی بر آن دارند تا محیط اطراف مخاطب را زنده نمایش دهند، اما کافی است تا کمی دقت بکنید تا به ساختگی و مصنوعی بودن آن‌ها پی ببرید. برای مثال یک شخصیت غیرقابل بازی را در نظر بگیرید که در حال جاروی حیاط جلویی خانه‌ی خود است، در سایر بازی‌ها این شخصیت در وهله‌ی اول زنده به نظر می‌رسد و گویی به طوری پویا در حال گذراندن وقت خود است، اما با کمی دقت متوجه می‌شوید که او در یک حلقه‌ی بی‌انتها قرار گرفته و نسبت به محیط اطراف خود و اعمال مخاطب واکنشی از خود نشان نمی‌دهد. حال این که در RDR 2 رفتار چنین فردی کاملا پویا و زنده طراحی شده، به طوری که اگر برای مثال اگر تصمیم بگیرید رویش هفت تیر بکشید، او بسته به شخصیت و فیزیک بدنی خود واکنش نشان داده و ممکن است به پایتان بیافتد و یا در صدد مقابله برآید. شاید بتوان این نکته را بزرگ‌ترین دستاورد Rockstar در ساخت این بازی دانست؛ طراحی دنیایی واقعی و تپنده و زندگی در نقش شخصیت اصلی بازی، نه بازی کردن با او.

شخصیت اصلی بازی هفت تیر کشی به نام آرتور مورگان (Arthur Morgan) است که از اعضای رده بالای گروهک خلافکاری Van der Linde به رهبری Dutch van de Linde می‌باشد. بازی در سال ۱۸۹۹ و اواخر دوره‌ی غرب وحشی جریان دارد. دیگر دوران هفت تیر کش‌ها و گروهک‌های خلافکاری به پایان خود نزدیک است و ماموران قانون روز به روز بیشتر و قدرتمند تر می‌شوند. پس از آن که مورگان و دیگر همتایانش در سرقت از بانک Blackwater به مشکل می‌خورند، مجبور به فرار می‌شوند و حال علاوه بر ماموران قانون مزدوران و جایزه بگیرها نیز به دنبالشان هستند.

در دموی ۴۵ دقیقه‌ی به نمایش در آمده برای مطبوعات، شاهد حضور مورگان در حوالی کمپ گروه داچ و تعامل او با شخصیت‌های آن هستیم. این کمپ به طور عمده از کالسکه‌ها و چادرهای کهنه تشکیل شده و به عبارتی مکان امن مورگان، داچ و سایر اعضا به حساب می‌آید و آن‌ها اواخر شب در آن به سبک عناوین مشهور وسترن دور تا دور آتشی جمع شده و به بررسی اتفاقات و داستان‌های رخ داده می‌پردازند.

کمپ گروه یک جامعه‌ی زنده است که توسط درختان ضخیم و سر به فلک کشیده از چشمان دشمنان آن پنهان شده است. قلب تپنده‌ی آن آدم‌های متعدد و تغییرات پیوسته‌ی آن است. برای مثال در دموی ذکر شده خورشید به آرامی در حال طلوع بود و نور سفید صبحگاهی دشت‌ها را روشن کرده بود. منظره‌ای که نفس سخت‌ گیر ترین منتقدان را هم میبرد. صبحی بهاری و دشتی سرسبز، انعکاس نور در رودخانه‌ی طویل که همچون ماری طویل منظره را به دو قسمت تقسیم کرده و درختان راش و کاج‌گونه‌ی سر به فلک کشیده، همه و همه تنها لحظه‌ای از زیبایی‌های این بازی هستند.

RDR 2 بدون شک بازی زیبایی است، و این بازی از همان اولین لحظات دمو به چشم می‌آید. به وضوح Rockstar دنیایی پویا، پرجزییات و عمیق خلق کرده که هر گوشه‌اش ساعت‌ها محتوای سرگرم‌کننده در بر دارد. اولین تصویری که از قهرمان بازی می‌بینیم، تشابه فراوانی با قهرمانان رایج داستان‌های وسترن دارد. فردی خشن و در عین حال خوش قلب و درست کار، کسی که دشمنی با او اشتباهی مرگبار و دوستیش مفید خواهد بود. همچنین با دیگر اعضای گروه نیز آشنا می‌شویم، Sean Mcguir، یک ایرلندی شوخ و خوش کلام، و Uncle، فردی داعم الخمر که احتمالا گذشته‌ای سخت را پشت سر گذاشته است؛ باقی افراد نیز مشغول کار‌های روزانه و یا درگیر صحبت با یکدیگر هستند.

در این کمپ هر کدام از اعضا وظیفه‌ی خاصی را بر عهده دارند و اگر کمی به محیط آن دقت کنیم متوجه این موضوع و نظم آن می‌شویم. آرتور به عنوان عضو ارشد نقش اساسی در حراست کمپ و تامین نیازهای آن و ساکنینش دارد. برای مثال اگر خوراک به مقدار کافی نباشد افراد عصبی و خشن تر هستند حال آن که در شرایط فراوانی غذا آنها به جشن و پایکوبی می‌پردازند و با خوشرویی از آرتور استقبال می‌کنند. با این حال Rockstar تاکید کرده که این موضوع و مسئولیت‌های آرتور باعث از بین رفتن حس سرگرمی بازی نشده و همه چیز به طور متعادل طراحی شده است. در دموی طراحی شده آشپز گروه به آرتور تاکید می‌کند که ذخیره‌ی گوشت کمپ رو به اتمام است و این بدون هیچ گونه کات سین و یا دموی خاصی رخ می‌دهد و گویی آرتور در انجام دادن این ماموریت از خود اختیار دارد، که این درخواست را انجام دهد و یا به آن توجهی نکند، هر چند در این دمو او قبول می‌کند که  کمک کند.

با توجه به نمایش های بازی به نظر می‌رسد از این دست انتخاب‌ها در طول بازی بیشتر خواهیم دید و گویا Rockstar سعی کرده خط بین مراحل اصلی و فرعی را از بین ببرد، به طوری که با توجه به شرایط مکانی، محیطی و زمانی مراحل مختلفی را خواهید گذراند. انتخاب‌ها تنها شامل مراحل داستانی نمی‌شوند و شما در لحظه‌ با انتخاب‌ها و اختیارات فراوانی مواجه می‌شوید. برای مثال در دمو آرتور پس از ترک کمپ با افراد گوناگونی مواجه می‌شود که با توجه به فرمان‌های نمایش داده شده در پایین صفحه می‌تواند برخورد متفاوتی با هر کدام از آنها داشته باشد و هر تصمیمی که مخاطب در قالب او بگیرد واکنشی متفاوت از بازی را به دنبال خواهد داشت. یک نمونه‌ی جالب واکنش یک کشاورز به حضور آرتور در زمینش بود، که او را به مبارزه دعوت کرده و به فحاشی به او پرداخت. از این دست موقعیت‌ها و برخوردها در دمو به وفور رخ میدهد که برخورد مخاطب با آن شرایط و نتایج متفاوتی را رقم میزند.

دیگر پیشرفتی که در دمو مشهود است، مربوط به اسب‌‌ها می‌شود که گویا این بار فراتر از تنها یک وسیله‌ی نقلیه هستند. هدف Rockstar طراحی یک همراه و دوست برای آرتور و مخاطب و شکل‌گیری رابطه‌ای عمیق بین آنهاست. اکنون قابلیت نوازش و رسیدگی به ظاهر اسب وجود دارد و هر چه وقت بیشتری را صرف این موضوع کنید اسبتان در مبارزات و لحظات حساس آرام تر و مطیع تر خواهد بود. قابلیت فراخوانی اسب با سوت همچنان وجود دارد، با این تفاوت که اکنون تنها محدود‌ه‌ی اطراف او را شامل می‌شود و خبری از ورودی جادویی نیست. همچنین اکنون حمل سلاح‌های سنگین و آذوقه‌تان نیز بر عهده‌ی اسبتان است و به نفعتان است که او را گم نکنید. شکارهای بزگترتان نیز بر پشت اسبتان قرار می‌گیرند و جالب این که پس از مدتی فاسد می‌شوند، پس بهتر است سریع‌تر آنها را به کمپ برسانید.

مکانیزم شکار بازی نیز نسبت به نسخه‌ی قبلی پیشرفت جالب توجهی کرده و با الگو گیری از عنوانی چون Horizon Zero Dawn  و اضافه شدن کمان، شاهد پروسه‌ی شکار طبیعی، خونین و ارضا کننده خواهیم بود.همان طور که گفته شد شکارهای بزرگتر بر پشت اسبتان قرار می گیرند و پس از مدتی فاسد می‌شوند؛ اما شکارهای کوچک تر چون خرگوش را می‌توانید در کیسه‌های به خصوصی که در زین اسبتان قرار دارد بگذارید و زمان سالم بودنشان را افزایش دهید. علاوه بر این قابلیت فروش شکارتان نیز وجود دارد و هر چه شرایط حیوان بیچاره بهتر باشد، بهایش بیشتر است.

بخش بعدی بازی که نمایش داده شده است پروسه‌ی دزدی از بانک است که همان طور که انتظار می‌رود بسیار با جزییات و همراه با انتخابات و آزادی های فراوان طراحی شده است. به طور مثال آرتور در قسمتی از مرحله می‌تواند یک به یک گاو صندوق‌های بانک را باز کند و یا با توجه به محدودیت زمانی از دینامیت استفاده کند. مکانیزم Dead Eye نیز به نظر نمیرسد نسبت به عنوان نخست تفاوت زیادی کرده باشد و همچنان شاهد تغییر رنگ صفحه، آهسته شدن زمان و قابلیت مارک کردن دشمنان و نابودی همزمانشان هستیم.

داستان RDR 2 پیش از اتفاقات نخستین عنوان جریان دارد، اما نباید انتظار ارتباطی مستقیم بین دو عنوان باشیم. همچنین حضور چهره‌های آشنایی چون Bill نیز در بازی تایید شده است. بخش چند نفره‌ی بازی نیز باز می گردد، اما اطلاعات چندانی از آن منتشر نشده است. راک استار با ساخت این عنوان می‌خواهد تجربه‌ای از زندگی واقعی با اختیارات کامل در نقش یک هفت تیر کش در دوران غرب وحشی را به مخاطبان ارائه کند و با توجه به سابقه‌ی درخشان این سازنده، احتمال رسیدنش به این هدف بسیار زیاد است.

دسته بندی
اولین نگاهپیش نمایشمطالبمقالات

یک دیدگاه

مطالب مرتبط