بازی Fortnite

۶ بازی کامپیوتری آنلاین که برای موفقیت نیاز به رایگان شدن دارند

برخی از بازی‌ها هستند که به صورت پولی عرضه می‌شوند، اما نسبت به عناوین F2P از کیفیت ساخت پایین‌تری برخوردار بوده و برای موفقیت در بازار نیاز به تبدیل به عنوانی رایگان دارند.

در سال‌های اخیر بازار عناوین چند نفره‌ی آنلاین دنیای بازی حسابی داغ بوده و سازندگان در سبک‌های مختلف این شاخه از سرگرمی عناوین قابل قبولی را نیز عرضه کرده‌اند. یکی از محبوب‌ترین انواع بازی‌های آنلاین عناوین رایگان (Free to Play) هستند که در روزهای اخیر با عرضه‌ی عناوین خوش‌ساختی چون Apex Legends جای خود را در بین علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری پیدا کرده‌اند. اما برخی از بازی‌ها هستند که به صورت پولی عرضه می‌شوند، اما نسبت به عناوین F2P از کیفیت ساخت پایین‌تری برخوردار بوده و برای موفقیت در بازار نیاز به تبدیل به عنوانی رایگان دارند. در ادامه به ۶ عنوان ناموفقی که برای جبران حداقل بخشی از ناکامی خود نیاز به رو آوردن به این استراتژی دارند می‌پردازیم.

Artifact

این بازی که پاسخ کمپانی Valve به بازی Hearthstone بود، نتوانست نظر مخاطبان چندانی را به خود جلب کند و در ساعات اوج خود توانست تنها هزار مخاطب را پذیرا باشد. بزرگترین مشکل این بازی را می‌توان سیستم پیشرفت آن دانست که تمرکز بیش‌ از حدی بر پرداخت پول داشت. به طور خلاصه، مخاطبانی که این بازی را تهیه می‌کنند علاوه بر پرداخت پولی اولیه برای آن، مجبور به پرداخت مبلغی اضافه برای بسته‌های کارت‌ها و برخی حالت‌های بازی هستند. این موضوع ضربه‌ای هنگفت به موفقیت این بازی و دیدگاه مخاطبان از Valve زد به طوری که به نظر می‌رسد الان زمانی مناسب برای تغییر رویه‌ی Valve در قبال این بازی باشد. در نهایت هر چقدر آن‌ها در این کار تعلل کنند وضعیت بدتری در مقابل حریفان خواهند داشت. بازی‌ از ضعف‌های دیگری چون عدم وجود بخش آموزشی مطلوب نیز رنج می‌برد به طوری که از زمان عرضه‌ حدود ۹۷ درصد مخاطبان خود را از دست داده است.

Fallout 76

به تازگی شایعاتی مبنی بر رایگان شدن جدید ترین بازی کمپانی Bethesda شنیده می‌شد که این کمپانی آن‌ها رد کرد. شاید بتوان Fallout 76 را ناامیدکننده‌ترین بازی سال ۲۰۱۸ دانست. تمامی عناصر بازی شامل دنیای ابتدایی و ساده‌ی آن، داستان ضعیف، نبود NPCها،‌ حجم عظیمی از باگ‌ها و نسخه‌ی خجالت آور Power Armor Edition بازی که با قیمت ۲۰۰ دلار عرضه شد، بد و ناامیدکننده بودند. در واقع این بازی را فاجعه‌ای می‌توان خواند که وجود آن در هر سری‌ای، به خصوص سری افسانه‌ای چون Fallout، مایه‌ی ننگ خواهد بود. رایگان کردن بازی و جبران مافات کسانی که آن را تهیه کرده‌اند تنها اقدام صحیح خواهد بود و می‌تواند آغازگر بازگشتی باشکوه برای Bethesda باشد. هر چه باشد، هیچ کمپانی‌ای علاقه‌ای ندارد به EA دوم، از لحاظ منفور بودن، بدل شود.

Overwatch

در ظاهر،‌ این بازی یکی از موفق‌ترین عناوین دنیاست. اما اگر با دقت بیشتر به آن نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که تجربه‌ی هر روزه‌ی مخاطبان از این بازی نقص‌های فراوانی دارد. با وجود پیروزی Overwatch در فصل جوایز و اعطای جایزه‌ی بهترین عنوان Esport به آن، تعدادی از عناصر این بازی نیاز به تغییر دارند. مخاطبان مدت‌هاست که خواستار کراس‌پلی بین کنسول‌ها، بهبود اسکور‌بورد بازی و موارد دیگر هستند. اما این سوال پیش‌ می‌آید که حذف قیمت ۴۰ دلاری بازی چه سودی برای مخاطبان کنونی آن خواهد داشت؟ پاسخ این است که حداقل در ابتدای این اتفاق، هیچ. با این حال اکنون که لیگ این بازی به عنوان یکی از پرطرفدارترین شاخه‌های Esport شناخته شده، درصد بیشتری از منابع باید به ارائه‌ی تجربه‌ای بهتر برای مخاطبان عادی اختصاص داده شود. یکی از اقداماتی که سازندگان این بازی در Blizzard می‌توانند در این راستا انجام دهند رایگان کردن بازی است و برای ایمان آوردن به این موضوع می‌توانید به بازی League of Legends نگاهی بیاندازید که یکی از محبوب‌ترین شاخه‌های Esport جهان را در قالب تجربه‌ای رایگان ارائه می‌دهد و درآمدی میلیاردی را عاید خود می‌کند. اکنون بدون شک لیگ اوورواچ را می‌توان برترین بخش آن دانست و بازی می‌تواند با این کار هجمه‌ای از مخاطبان جدید را به خود جلب کند. با توجه به اتفاقات اخیر و وضعیت عناوین Diablo و Heroes of the Storm، بلیزرد اکنون نیاز به همچین سورپرایزی برای تغذیه‌ی هیجان به یکی از وفادارترین فن‌بیس‌های خود دارد.

PUBG

این بازی را می‌توان عنوانی دانست که ژانر Battle Royale را به طور جدی به مخاطبان معرفی کرد اما بخش اعظمی از مخاطبان خود را به محبوب‌ترین بازی این سبک، Fortnite، واگذار کرد که یکی از دلایل آن را می‌توان قیمت سی دلاری آن دانست. با این حال بازی رایگان PUBG Mobile بالغ بر ۲۰۰ میلیون مخاطب دارد. از دلایل این موارد را می‌توان بهتر بودن نسخه‌ی موبایلی این بازی نسبت به فورتنایت و متفاوت بودن اتمسفر و جو دو عنوان دانست. برای مقایسه نسخه‌ی PC بازی PUBG در ۳۰ روز گذشته در ساعات اوج خود به سختی به بالای یک میلیون نفر رسیده است و تفاوت بین این دو نسخه، نسخه‌ی رایگان موبایل و پولی استیم، بسیار زیاد است. با این وجود به این سوال می‌رسیم که آیا واقعا رایگان کردن این بازی برای دیگر پلتفرم‌ها ضرری هم به همراه دارد؟ تصور کنید که نسخه‌ی موبایل بازی قیمتی معادل با دیگر نسخه‌های آن می‌داشت. در آن صورت شاهد سلطه‌ی بازی Fortnite بر این پلتفرم نیز می‌بودیم. به نظر می‌رسد سازندگان بازی با کمی توجه به وضعیت نسخه‌ی موبایل و در نتیجه رایگان کردن نسخه‌ی اصلی بازی توانایی بهبود شرایط این عنوان را دارند.

Rocket League

این بازی محبوب در سه سال گذشته بر روی پتلفرم استیم وضعیتی پایدار داشته و پیوسته توانسته ۵۰۰۰۰ مخاطب را پذیرا باشد. این بازی بر روی کنسول‌ها نیز موجود است. با وجود این آمار مناسب، آیا رایگان کردن Rocket League حرکت درستی است؟ هر چه نباشد این بازی با پشتیبانی کامل از کراس‌پلی بین تمامی پلتفرم‌ها، گیم‌پلی خاص و اعتیادآور خود و وضعیت مناسب در Esport در جایگاه مناسبی قرار دارد. با این حال این بازی توانایی بدل شدن به یکی از بزرگترین بازی‌های دنیای Esport را دارا است و همان‌‌طور که آماری که در زمان رایگان شدن موقتی بازی منتشر شد بیان می‌کند، در صورت رایگان شدن توجه گروه اعظمی از مخاطبان را به خود جلب خواهد کرد. مسابقات بزرگ بازی بازدیدهای خوبی بر بر روی وبسایت Twitch کسب می‌کنند با این حال آمار آن با عناوین بزرگ این شبکه همچون LoL و Overwatch فاصله‌ی زیادی دارد. علاوه بر این رایگان شدن بازی درآمدی بیشتری را عاید سازندگان نیز خواهد کرد. المانی چون Battle Pass عنوان Fortnite را در نظر بگیرید. اگر این سیستم برای یکی از داغ‌ترین عناوین کنونی جواب می‌دهد، پس قطعا پیاده کردن آن در این بازی نیز مطلوب خواهد بود.

Destiny

خبر جدایی سازندگان این بازی، Bungie، از Activision منفور با استقبال طرفداران مواجه شد. این استودیوی دوست‌داشتنی می‌تواند با عرضه‌ی نسخه‌ای رایگان از Destiny هدیه‌ای بزرگ به مخاطبان خود بدهد. دو سال از عرضه‌ی دومین بازی این سری می‌گذرد و امروز با قاطعیت می‌توان آن را عنوانی موفق دانست. با این حال با عرضه‌ی بازی عنوان نخست آن به گوشه‌ای رانده شد و رایگان کردن آن می‌تواند حسابی مخاطبان را برای عرضه‌ی بازی بعدی استودیو آماده سازند. سال‌های متعددی از عرضه‌ی نخستین عنوان این سری می‌گذرد، با این حال می‌توان همچنان آن را عنوانی عالی و پیش غذایی مناسب برای کسانی که علاقه به ورود به این سری دارند دانست. این کار قطعا موجب افزایش بازیکنان این دو بازی خواهد شد. این اقدام Bungie حرکتی زیبا خواهد بود و به مخاطبان وفادار سری علاقه‌ی فراوان سازندگان به آن را نشان خواهد داد. رایگان کردن Destiny می‌تواند خداحافظی‌ای مناسب برای Bungie از این عنوان باشد.

دسته بندی
Esportایکس باکسپلتفرم هاپلی استیشنکامپیوترمطالبمقالاتموبایلنینتندویادداشت

یک دیدگاه

مطالب مرتبط