کمپانی ESL از دیروز تا امروز

نگاهی به تاریخچه و فعالیت‌های ESL

کمپانی Electronic Sports League یا به اختصار ESL یک کمپانی آلمانی است که در برگزاری لیگ‌های مربوط به ورزش‌های الکترونیک در سطح جهانی( World Class) فعالیت می‌کند. کمپانی ESL هم اکنون به عنوان قدیمی ترین و بزرگترین کمپانی در حال فعالیت در زمنیه Esport دنیا است. دفتر مرکزی این کمپانی در شهر Cologne آلمان قرار دارد و دارای چندین نمایندگی و دفتر در کشور‌های مختلف جهان است. علاوه بر این‌ها، ESL در سرتاسر جهان، چندین استودیو تلوزیونی بین المللی دارد و درکنار آن‌ها بزرگترین کمپانی است که در بستر Twitch به پخش مسابقات خود می‌پردازد.

کمپانی ESL در سال ۲۰۰۰ بنیان نهاده شد و در ابتدا کار خود را، با برگزاری لیگ‌های آنلاین گیمینگ و تولید یک مجله گیمینگ آغاز کرد. در کنار این‌ها، همچنین تعدادی سرور را برای برگزاری مسابقات کرایه کرده بود.

در سال ۲۰۱۵، لیگ ESL’s Intel Extreme Masters Katowice در زمان خودش، پربازدید ترین رویداد ورزش‌های الکترونیک در جهان لقب گرفت. بیش از ۱۰۰ هزار نفر از نزدیک در این رویداد حضور داشتند و آمار بازدید از این رویداد در سایت Twitch از یک میلیون فراتر رفت.

در جولای همان سال، Modern Times Groups هفتاد و چهار درصد از سهام ESL را به ارزش ۸۶ میلیون دلار از کمپانی مادر یعنی Turtle Entertainment خریداری کرد. در همان ماه، ESL از جدیدترین پروژه خود تحت عنوان “Esports in Cinema” پرده برداری کرد. طی این برنامه، رویداد‌های Esport به صورت زنده و همزمان در ۱۵۰۰ سینمای جهان پخش می‌شدند. پروژه Esports in Cinema رویداد‌های مربوط به دو بازی محبوب Dota2 و Counter Strike Global Offensive را در ESL One Cologne 2015 و  ESL One New York پوشش داد. این پروژه باعث رشد Esports و دیده شدن بازیکن‌های حرفه‌ای در حین رقابت برای Intel Extreme Masters World Championship شد.

ESL

کمپانی MTG سهام عمده ESL را خریداری کرد.

طی رویداد ESL One Katowice 215 پس از آنکه یکی از بازیکنان تائید کرد که از داروی آدرال برای بالا بردن سطح بازی خود استفاده کرده است، این کمپانی با نهاد‌های National Anti-Dopping Agency و World Anti-Dopping Agency همکاری کرد تا قوانینی را دررابطه با دوپینگ در Esports وضع کند. به این شکل، کمپانی ESL به اولین کمپانی برگزار کننده لیگ‌های Esport تبدیل شد که قبل از برگزاری مسابقات از بازیکنان تست دوپینگ می‌گرفت. طبق قوانین وضع شده، جریمه دوپینگ کردن در مسابقات، شامل کاهش مبلغ جایزه برای تیم خاطی و کاهش امتیاز‌ در لیگ تا حداکثر بن شدن به مدت دوسال از تمامی رویداد‌های ESL است.

همچنین در آگوست ۲۰۱۵، ESL با Vavle Corporation همکاری کرد تا مسابقات ESL One Cologne 2015 را در Lanxess Arena برگزار کند. در این مسابقات که در رشته‌ی CSGO برگزار می‌شدند، ۱۶ تیم شرکت کردند. ESL همچنین نتایج همکاری‌های خود را برای جلوگیری از دوپینگ در این مسابقات برای اولین بار اجرا کرد که جواب آزمایش تمامی بازیکنان منفی بود. این مسابقه بیش از ۲۷ میلیون بازدید کننده داشت و به بزرگترین و پربازدیدترین تورنومنت CSGO در زمان خودش بدل شد.

 

کمپانی Electronic Sports League به اولین کمپانی برگزار کننده لیگ‌های Esport تبدیل شد که قبل از برگزاری مسابقات از بازیکنان تست دوپینگ می‌گرفت.

علاوه بر CSGO، این کمپانی در اکتبر ۲۰۱۵، تورنومنت Dota2 championship را در Madison Square Garden Theater برگزار کرد. درهمان ماه، ESL خبر همکاری خود را با ArenaNet برای برگزاری لیگ بازی Guild Wars2 اعلام کرد. این لیگ هم اکنون نیز جزو ۷ لیگ رسمی ESL است.

در نوامبر ۲۰۱۵، ESL خبر از مالکیت خود بر E-Sport Entertainment Association(ESEA) داد. ESEA نیز یکی از برگزار کنندگان لیگ‌های Esport است. بعد از این همکاری، ESL از آنتی چیت قوی ESEA برای لیگ‌های آنلاین خود استفاده می‌کند. همچنین از پلتفرم ESEA برای برگزاری رویداد‌های آفلاین Electronic Sports League استفاده می‌شود.

کمپانی ESL از جولای ۲۰۱۶ به عضویت انجمن E-Sports Integrity Coalition(ESIC) درآمد. این انجمن، یک انجمن غیر انتفاعی است که به منظور حفظ یکپارچگی در Esport بوجود آمده است.

رویداد‌های ESL

ESL

رویدادهای ESL

در حال حاضر این کمپانی با ناشران مختلفی مانند Blizzard Entertainment  Riot Games, Valve Corporation, Microsoft و Wargaming برای برگزاری مسابقات و لیگ‌ها همکاری می‌کند. رویداد‌های ESL در سطح‌های ملی و بین المللی برگزار می‌شوند که در ادامه به توضیح مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • ESL Play :ESL Play پلتفرم پیشتاز در زمنیه Esport است. این پلتفرم انواع تورنومنت‌ها را برای تمامی بازی‌ها و سطح‌ها برگزار می‌کند. ESL Open اولین کاپ در Leauge Ladder است که هرکسی می‌تواند در آن شرکت کرده و برنده شود. ESL Major مسابقاتی در سطح بالاتر هستند که ورودی دارند و برنده شدن در آن‌ها جواز حضور در ESL Pro Competition است. البته ESL Major همچنین شامل Go4 Cups می‌شود که شرکت در مسبقات آن برای همگان امکان پذیر است. تورنومنت‌هایی که در این سطح برگزار می‌شوند، نیازمند صلاحیت قبلی هستند.
  • ESL Pro Leauges: در حال حاضر، کمپانی ESL برگزار کننده لیگ‌های حرفه‌ای در ۹ بازی: Overwatch, Counter-Strike: Global Offensive, Rocket League,  Gears of War, Guild Wars 2, Halo 5: Guardians, Hearthstone, Mortal Kombat X, و Tom Clancy’s Rainbow Six Siege است. بازی S.K.I.L.L از Gameforge هم جزو این بازی‌ها بود که به علت عدم استقبال مخاطبین، کنار گذاشته شد. ESL CSGO Pro Leauge یک رویداد بین قاره‌ای است که مسابقات نهایی آن در شهر‌های New York, Cologne و London برگزار می‌شود. همچنین در سال ۲۰۱۵ کمپانی ESL یک دوره pre-season از لیگ را در دوبی برگزار کرد. در سال ۲۰۱۶، مجموع جوایز این لیگ به ۱٫۵ میلیون افزایش یاقت.
  • ESL National Championships: این مسابقات در سطح ملی در کشور‌های مشخصی برگزار می‌شوند. ESL Meisterschaft، نام این لیگ در کشور آلمان است که از سال ۲۰۰۲ در حال برگزاری است و قدیمی ترین لیگ Esport محسوب می‌شود. The ESL UK Premiership، یکی دیگر از لیگ‌های این دسته در کشور انگلستان می‌باشد که از سال ۲۰۱۰ بزرگترین لیگ منطقه‌ای ESL نام گرفته است. این مسابقات برای بازی‌های Battlefield 4, Counter-Strike, Dota 2, Halo, Hearthstone, Heroes of the Storm, Mortal Kombat, Smite, StarCraft II, World of Tanks, و Rainbow Six برگزار می‌شود.
  • ESL One: : این رویداد کمپانی ESL، به برگزاری تورنومنت‌های آفلاین در تعدادی از بازی‌های مشخص مانند Dota2 و CSGO اختصاص دارد. معمولا تورنومنت‌های این رویداد، جزو پربازدیدترین رویداد‌های بازی مربوطه قرار می‌گیرند. همچنین تورنومنت‌های این رویداد گاهی به عنوان جزوی از رویداد‌های CS:GO Major series شرکت Valve قرار می‌گیرند که معتبرترین و بزرگترین رویداد CS:GO می‌باشد. تا کنون از ۱۴تورنومنت Valve Major برگزار شده، شش تای آن را ESL برگزار کرده است.
  • Intel Extreme Masters: این تورنومنت که به اسپانسری شرکت Intel برگزار می‌شود، طولانی مدت ترین سری تورنومنت‌های ESport لقب دارد.
ESL

ESL CS:GO

در انتها باید بگوییم که کمپانی ESL تاریخچه پر فراز و نشیبی دارد و در شکل گیری Esport به شکلی که امروز می‌بینیم تاثیر بسزایی گذاشته است. این کمپانی پس از چندین سال برگزاری مسابقات مختلف هم اکنون به بزرگترین کمپانی Esport بدل گشته و درتلاش است تا مردم عادی را نیز به این تورنومنت‌ها جذب کند. نظر شما درباره این کمپانی چیست؟ آیا هیچکدام از تورنومنت‌ها و رویداد‌های این کمپانی را دنبال می‌کنید؟

 

 

دسته بندی
Esportایکس باکسپلی استیشنکامپیوترمطالبورزش‌های الکترونیک

یک دیدگاه

مطالب مرتبط