چگونه در عنوان God of War خدایانی از اساطیر مختلف حضور دارند؟

آیا تا به حال در مورد لهجه ی اسکاتلندی Mimir فکر کرده اید؟

God of War عنوانی پر جزییات است. از طراحی وسواسانه‌ی شخصیت‌های بازی گرفته تا سیستم fast travel و حتی نحوه‌ی استفاده‌ی کریتوس از تبر خاصش جزییات را فریاد می‌زنند. یکی از جالب‌ترین این جزییات چگونگی وجود خدایان در بازی است. نحوه‌ی وجود خدایانی از اساطیر مختلف چون یونان و اسکاندیناوی و حتی مصر در آن به گونه‌ای است که پتانسیل بی‌نهایتی مبنی بر روایات جدید در اختیار سازندگان بازی قرار می‌دهد.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است راجع‌ به یکی از جالب‌ترین شخصیت‌های بازی، Mimir، صحبت کنیم. ممکن است در هنگام بازی خود این مکالمه‌ی Atreus و Mimir را که راجع به چگونگی حضور او در سرزمین‌های Norse است را از دست داده باشید، چرا که میمیر داستان‌های زیادی برای گفتن دارد و اغلب کسانی که اهل کامل کردن بازی هستند گوش به شنیدن همه‌ی آن‌ها سپرده‌اند. سخنان او به شرح زیر است:

” پسر، در زندگی هر مردی زمانی میرسه که اسمشو عوض میکنه و برای شروعی تازه به شمال می‌ره. اگه یه نفر به اندازه‌ی کافی عمر کنی که بارها و بارها این کار رو تکرار کنی، ممکنه سر از اینجا در بیازی.”

اما این روایت در مقابل داستان دیگر میمیر پیرامون نخستین شاهی که خدمتگزارش بوده است بسیار مختصر و کلی است. پادشاهی که میمیر به گفته‌ی خود قدرت پایدار ذکاوت را از او آموخته است.

” من وقتی که شروع به کار کردم همسن و سال تو (ایتریوس) بودم. خدمتکاری پادشاهی باهوش و دلقک غیر رسمی دربارش.  من و دوستام شبا تو جنگلا می‌گشتیم. مردم بهمون میگفتن ارواح (اجنه) رذل. ما همه جور شیطنتی می‌کردیم، فانی‌های محلی رو مسخره می‌کردیم و تا وقتی که سر شاهمون گرم بود کاری بهمون نداشت. بعدش یه روزی اون دیگه سرش گرم نشد و منم تصمیم گرفتم که از اون‌جا برم.”

مهم‌ترین بخش این گفتار نامی است که میمیر ادعا می‌کند در گذشته بر روی او گذاشته‌اند که اشاره‌ای مستقیم به اساطیر دیگری دارد. Puck یا Robin Goodfellow در فرهنگ مردم انگلستان روحی مزاحم است که گاهی به کمک آدم‌ها می‌آید. اگر از طرفداران شکسپیر باشید حضور وی به عنوان خدمتکار کارآمد شاه Oberon در داستان A Midsummer Night’s Dream را به یاد خواهید داشت.

در این‌جا Mimir می‌گوید که همان Puck است و این به معنی است که او همچون کریتوس از دل افسانه‌ای دیگر پا به دنیای اسطوره‌های نورس گذاشته است. در نتیجه می‌توان گفت که مهاجرت کریتوس از اساطیر یونان به نورس کاری سر هم شده نیست و تصمیمی آگاهانه و فکر شده از جانب سازندگان است.

علاوه بر این، این مورد اسکاتلندی بودن لهجه‌ی میمیر را نیز توضیح می‌دهد؛ وی اهل جزایر بریتانیایی است.

منابع نورس می‌توانند نسبت به نمونه‌های یونانی و رومی خود بسیار مختصرتر باشند. با این برداشت God of War از این اساطیر نیز نسبتا آزاد است. سازندگان بازی با گنجاندن کریتوس و میمیر در داستانی با محوریت اساطیر نورس طعنه‌ای به وام گیری مفهوم‌های اساطیر مختلف از یکدیگر نیز زده‌اند.

در دنیای کهن یونانی‌ها خدایانی خالق و مبارز همچون آتنا را می‌پرستیدند. در همین حال آن‌ها متوجه شدند که همسایگان آن‌ها اساطیر دیری چون Ishtar و Inanna را می‌پرستند. با این وجود آن‌ها به مقایسه و دفاع از خدایان مشابه خود نپرداختند و در عوض اساطیر دیگر را همان خدا از دیدی دیگر می‌دیدند و به الهام گیری از آن‌ها می‌پرداختند. برای مثال بسیاری از علما معتقدند تولد عجیب آتنا از شکافی در سر زئوس از افسانه‌های پیرامون Inanna الهام گرفته شده است.

این موضوع همچون دیگر مسائل مصداق دقیق بودن و آگاه بودن سازندگان بازی در خلق اثر خود است و موجب بیشتر شدن ارزش هنری آن می‌شود.

دسته بندی
پلتفرم هاپلی استیشنمطالبمقالات

یک دیدگاه

مطالب مرتبط