دسامبر

چرا عناوین شاخص موبایل در ماه دسامبر منتشر میشوند

نگاهی به بخش تجاری دنیای بازیهای موبایل

دسامبر ۲۰۱۷ یکی از بهترین ماه‌های استور iOS بود. در این ماه نسخه‌هایی از عناوین مشهوری چون Inside, Gorogoa, Life Is Strange, Sid Meier’s Civilization 6, Reigns: Her Majesty, Arena of Valor و Fez در عرض چند هفته برای iPhone و iPad منتشر شدند.

در سال ۲۰۱۶ نیز شاهد عرضه‌ی بازی‌های بزرگی چون Super Mario Run، Bully Anniversary Edition و The Walking Dead: Season Three در این بازه‌ی زمانی پیش از آغاز تعطیلات کریسمس بودیم. این عناوین با وجود قدیمی بودن و این موضوع که پورت از کنسول‌های قدیمی‌تر هستند برای پلتفرم‌های موبایل بازی‌های بزرگی به حساب می‌آیند که معمولا در اواخر سال برای اندروید و iOS منتشر می‌شوند.

به راستی دلیل تجمع بزرگترین بازی‌های موبایل سال در این بازه‌ی زمانی چیست؟ وبسایت Polygon طی کند و کاو‌ها و پرسش و پاسخ‌هایی از سازندگان این بازی‌ها سعی در رسیدن به جواب این سوال داشته‌اند. لازم به ذکر است که دسامبر امسال نیز برای بازی‌های موبایل ماه شلوغی بوده است.

سود و دیده شدن

اپ استور Apple و پلی استور Google فروشگاه‌هایی حقیقی و فیزیکی نیستند؛ از این رو نیازی به گذاشتن محصولات بر روی قفسه‌های جلویی برای جذب مشتریانی که دنبال خرید کادو برای عزیزان خود می‌باشند، نیستند. پس چگونه است که انتشار بازی‌های بزرگ در بازه‌ی زمانی پیش از کریسمس به این اندازه حائز اهمیت است؟

همه چیز در مورد پول و دیده شدن و تاثیر متقابل این دو بر روی یکدیگر است. Apple در هفته‌ی بین شب کریسمس و شب سال نو به لطف gift card های رد و بدل شده بین مردم سودی کلان به جیب می‌زند. این کمپانی گزارش داده است که در این بازه‌ی زمانی در سال گذشته ۸۹۰ میلیون دلار سود کرده است که ۳۰۰ میلیون دلار از این پول تنها در روز نخست ژانویه به دست آمده است. از طرفی کسانی که از عزیزان خود iPhone و iPad هدیه می‌گیرند نیز ممکن است به دنبال بازی‌ها و برنامه‌هایی جدید برای دستگاه جدید خود باشند.

این افراد با باز کردن استور مربوطه با چه عناوینی مواجه خواهند شد؟ بزرگترین و جدیدترین آن‌ها. به همین دلیل است که سازندگان بازی‌های خود را در روزهای نزدیک به کریسمس عرضه می‌کنند. Ryan Holowaty سازنده‌ی بازی‌های موبایل و مدیر مسئول Noodlecake Studios در این مورد می‌گوید: “بزرگترین نقطه‌ی مثبت این ایام دیده شدن بیشتر عناوین است. در دوران تعطیلات مخاطبان App Store بیشتر می‌شوند. این موضوع نتیجه‌ی کادوهای رد و بدل شده در این ایام است. به طور ناگهانی تعداد زیادی از مخاطبان را داریم که سراغ استور می‌آیند و یا به دنبال بازی‌هایی پر زرق و برق برای دیوایس جدید خود هستند یا قصد مصرف کردن پول خود سر این بازی‌ها را دارند.”

این سیل از علاقه‌ی مخاطبان به استورها در طول سال حداقل کم‌‌نظیر است. Holotwaty همچنین اذعان داشته است که بازی‌های آن‌ها در این دوران افزایش سود دهی بیست درصدی را تجربه می‌کنند. معیار CPI( هزینه‌ی هر معرفی ) در این ایام به طرز قابل توجهی بالا می‌رود که این عامل موجب افزایش سوددهی عناوین Free To Play که درآمد خود را از تبلیغات به دست می‌آورند می‌شود.

با وجود این که این نرخ سوددهی طی یک چهارم بعدی سال مالی کاهش پیدا می‌کند، سود به دست آمده در این مدت کوتاه این موضوع را جبران می‌کند و از وارد شدن آسیب به سازندگان جلوگیری می‌کند. در واقع رقابت بین بازی‌ها در ماه دسامبر علاوه بر فروش، در زمینه‌ی جلب توجه نیز می‌باشد.

فاکتور دیگر نیز قفل شدن سالیانه‌ی استور اپل برای مدتی کوتاه است. در این مدت اپل اجازه‌ی عرضه‌ی بازی و حتی انتشار به روز رسانی را به سازندگان نمی‌دهد و به این ترتیب بازی‌های هایلایت شده برای مدتی در همان وضعیت باقی می‌مانند. این اتفاق از ۲۳ تا ۲۷ دسامبر اتفاق می‌افتد و اگر سازندگان به قدری خوش شانس باشند که در این بازه در زمره‌ی هایلایت‌ها قرار بگیرند، نانشان در روغن است.

به همین دلیل سازندگان تلاش می‌کنند تا حداقل یک بازی در این وضعیت داشته باشند. با این حال Holotwaty ادعا می‌کند که اهمیت این موضوع در سال‌های اخیر از بین رفته است؛ وی ادامه می‌دهد: “در گذشته در این روز‌ها هایلایت‌ها به مدت یک هفته دیگر نیز در این حالت باقی می‌ماندند و حتی سود بیشتری به سازنده می‌رساندند. با این حال و با گذشته سال‌ها اپل مقدار این بازه‌ی زمانی و روش کار آن را عوض کرده است. با وجود صفحه‌ی اول دینامیک جدیدی که شامل بخش‌هایی چون Today می‌شود، به نظر می‌رسد که این بازه اهمیت گذشته‌ی خود را از دست خواهد داد.”

هم جهت با جریان

رقابت شدیدی که در ماه دسامبر وجود دارد به این معنی است که سازندگان بزرگ تر هزینه‌های هنگفتی را صرف تبلیغات عناوین خود در این ماه‌ها می‌کنند که موجب بیشتر دیده شدن عناوین محبوب‌تر می‌شود. در نتیجه بازی‌های سازندگان بزرگتر  سود بیشتری خواهند کرد. در واقع این بازه برای بزرگتر شدن بازی‌های بزرگ است، نه برای بزرگ شدن عناوین کوچک‌تر. به همین دلیل شمار زیادی از مخاطبان با بازی‌هایی که در این زمان منتشر می‌شوند آشنا هستند، آن‌ها آن بازی و یا سازندگان آن را می‌شناسند.

پس پرهیز سازندگان مستقل از عرضه‌ی بازی‌های خاص‌تر خود در ماه دسامبر منطقی به نظر می‌رسد. Andrei Hanganu، مدیر توسعه‌ی مالی کمپانی Atypical Games در این باب می‌گوید: “عرضه‌ی همزمان تعداد زیادی بازی بزرگ در این روزها سر و صدای زیادی ایجاد می‌کند. عرضه‌ی بدون تبلیغات مناسب یک بازی در این دوران امری احمقانه است و موجب شکست حتمی آن بازی می‌شود. عناوین مشهورتر نگرانی دیده نشدن را ندارند و به همین دلیل می‌توانند تنها بر روی روش‌های افزایش دانلود خود تمرکز کنند. این موضوع گاهی اوقات به معنی کنار زده شدن عناوین مستقل است، به همین دلیل ما تا جای ممکن از انتشار بازی‌هایمان در این روزها خودداری میکنیم.”

انصافا کمتر کسی هم وجود دارد که با وجود عناوین اثبات شده‌ای چون Civilization و Mario سراغ بازی‌های مستقل برود. Hotowaty در این مورد می‌گوید:” این کمپانی‌ها میدان لازم برای ریسک کردن رو در اختیار دارن. چیزی که سازنده‌های مستقل ازش بی بهره‌ان. غول‌هایی مثل سوپر سل و دیزنی می‌توانند میلیون‌ها دلار هزینه‌ی بازاریابی بازیشون کنند و عناوینشون رو به صدر لیست‌های Top 10 استورها سوق بدن. در نهایت استورها هم یک تجارتن و میخوان پولی به جیب بزنن. بنابراین طبیعیه که ترجیح بدن عناوین بزرگ‌تر رو جلوتر از بازی‌های مستقل قرار بدن.”

البته این تنها سودی نیست که اپل و گوگل از این مسئله دریافت می‌کنند؛ آن‌ها از هر فروش بازی‌ها درصدی دریافت می‌کنند، پس این تمرکز آن‌ها بر روی عناوینی که فروشی تضمین شده دارند امری منطقی است.  Hotowaty در این مورد آخرین عنوان سوپر سل، Brawl Stars، را مثال می‌زند و می‌گوید:” آخرین باری که سوپرسل عنوانی رو عرضه کرد اپل استور تمامی بخش‌های خودش را در اختیار اون قرار داد. من به همین دلیل خیلی از سازنده‌ها را از انتشار بازیشون در دسامبر منصرف کردم. زمانی که دستتون برای انتخاب باز باشه، بهتره که سراغ استورهایی برین که به بازیتون مثل عناوین AAA اهمیت بدن، تا بازیتون بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد.”

بزرگترین عناوین دسامبر ۲۰۱۸

در ابتدا قرار بود که عنوان The Elder Scrolls: Blades به عنوان پرچمدار عناوین این ماه منتشر شود؛ اما Bethesda تاریخ انتشار آن را به سال آینده موکول کرد. این حرکت با وجود واکنش‌های منفی زیاد نسبت به عنوان اخیرا منتشر شده‌ی Fallout 76 انتخابی عاقلانه به نظر می‌رسد، با این حال خالی از ضرر هم نبوده است. عنوانی چون Elder Scrolls دقیقا همان بازی‌ای است که می‌تواند بیشترین سود را در عرضه در این بازه‌ی زمانی ببرد. علاوه بر این Blades در یکی از همایش‌های اپل حضور داشت که به این معنی است که پس از عرضه برای مدتی در کانون توجه قرار خواهد گرفت.

در ازای آن، عنوان جدید سوپر سل، Brawl Stars، در صدر عناوین موبایلی این ماه قرار گرفته است. این عنوان f2p حالت مبارزه‌ی ۳ به ۳ دارد و بیش از یک سال و نیم در مرحله‌ی Soft Launch قرار داشته است. با این حال طبق گفته‌ی سازندگان بازی آن‌ها تفکری مبنی بر عرضه‌ی بازی در این زمان به خصوص نداشته‌اند. هرچند این موضوع به ضرر این بازی نیز نخواهد بود.

به تازگی کمپانی Electronic Arts نیز عنوان Command & Conquer: Rivals را برای اندروید و iOS منتشر کرده است. این عنوان انحصاری موبایل‌ها توانسته است با ترکیب المان‌های کلاسیک این سری و عناوین جدید موبایل چون Clash Royale تجربه‌ی جالبی را پدید آورد. هفته‌ی گذشته نیز عنوان Gone Home، یکی از تاثیر گذارترین عناوین مستقل، برای موبایل منتشر شد.

از دیگر عناوین قابل توجه منتشر شده در دسامبر می‌توان به بازی مدیریت منابع Tropico، عنوان مستقل و خاص ۷ Billion Humans و عنوان جدید Tony Hawk’s Skate Jam اشاره کرد. در ژاپن نیز دو عنوان Professor Layton and the Diabolical Box  و Romancing SaGa Re: Universe این نقش را ایفا خواهند کرد.

در ماه نوامبر نیز بازی‌های موبایل قابل توجهی منتشر شدند. از عنوان Kingdom Rush: Vengeance گرفته تا Sky Gamblers: Storm Rider 2، Assassin’s Creed Rebellion و NBA 2K Mobile Basketball.

 

دسته بندی
پلتفرم هاگزارشمطالبمقالاتموبایل

یک دیدگاه

مطالب مرتبط