پیش نمایش بازی Judgement | گمگشته در شهری آشنا

به نظر می‌رسد که سازندگان به خوبی از پس ارائه‌ی نگاهی نو از شهری قدیمی درآمده‌اند و یک تجربه‌ی جذاب دیگر از دنیای خلافکاران ژاپنی ارائه داده‌اند.

بدون شک یکی از خاص‌ترین و دوست داشتنی‌ترین سری‌ بازی‌های ژاپنی، Yakuza است. تا کنون هفت نسخه‌ی اصلی از این سری و با محوریت شخصیت‌های جذاب و داستان‌های پر زد و خوردشان منتشر شده است. در این سال‌ها مخاطبان این سری با کوچک‌ترین اتفاقات زندگی قهرمان اصلی آن، کازوما کیریو، آشنا شدند و تصور قدم نهادن به شهر کوچک اما گرم و آشنای Kamurocho در نقش فردی غیر از او کمی عجیب و حتی غیر ممکن به نظر می‌رسد. اما بازی جدید استودیوی خالق سری یاکوزا، Ryu ga Gotoku، که Judgment نام دارد باری دیگر مخاطبان را به قلب این شهر و کوچه‌های خاطره انگیز آن می‌برد. در این بازی شما کنترل کارگاه خصوصی و وکیل سابق، Takayuki Yagami، را بر عهده می‌گیرید. بدون شک حرفه و ویژگی‌های به خصوص کارآگاهی این شخصیت موجب تغییر جو این شهر و واکنش شخصیت‌های مختلف و دسترسی مخاطب به نواحی مختلف آن خواهد شد. با توجه به دموی دو ساعته‌ی منتشر شده از بازی، به نظر می‌رسد که سازندگان به خوبی از پس ارائه‌ی نگاهی نو از شهری قدیمی درآمده‌اند و یک تجربه‌ی جذاب دیگر از دنیای خلافکاران ژاپنی ارائه داده‌اند.

البته مدتی طول می‌کشد تا مخاطبان سری Yakuza به این شخصیت جدید عادت کنند. خصوصا زمانی که از کنار کافه‌ی قدیمی Serena و برج Millennium رد می‌شوند و یا به انجام بازی در مرکز بازی سگا در میدان Theater و خرید در سوپرمارکت‌های شهر می‌پردازند. هر چه باشد، این‌ها نقاطی هستند که بارها آن‌ها را با کیریو تجربه کرده‌ایم و قدم گذشتن دوباره در آن‌ها حسی نوستالژیک به مخاطب خواهد داد. در هر صورت داستان اژدهای دوجیما به پایان رسیده است و با توجه به داستان غنی زندگی پر فراز و نشیب یاگامی و ارتباط آن با داستان کلی مجموعه‌ی یاکوزا، به نظر می‌رسد که باید خود را آماده‌ی ادامه‌ی داستان Judgement در بازی های بعدی نماییم.

کاماروچوی بازی Judgement تقریبا همان شهر پرجزییات و تپنده‌ای است که در بازی‌های Yakuza 6 و Yakuza Kiwami 2 دیده‌ایم. اگر از طرفداران این سری باشید می‌دانید که این شهر بر اساس شهر واقعی شینجوکو ساخته شده است. همچون بازی‌های سری یاکوزا دشمنان سطح پایین و شخصیت‌های کلاه‌بردار متعددی در گوشه و کنار نقشه‌ی بازی پراکنده هستند که شما در صورت علاقه می‌توانید به تعامل و مبارزه با آن‌ها بپردازید. با این حال این مسائل نقشی اساسی در داستان یاگامی ندارند. بازی طی فلش‌بکی نشان می‌دهد که او در گذشته وکیلی موفق در شرکت حقوقی Genda بوده است. طی پرونده‌ای جنجالی او از فردی به نام Shinpei Okubo با موفقیت دفاع می‌کند. فردی که به نظر می‌رسد ارتباطی شخص ی با او دارد. پس از تبرئه شدن اوکوبو، او نامزد خود را با چاقو به قتل رسانده و آپارتمان خود را آتش می‌زند. البته این موارد بدون شک مقدمه‌ی داستان بازی هستند و با توجه به سابقه‌ی این سری به احتمال زیاد با پیچش‌ها و پستی و بلندی‌های فراوانی روبرو خواهیم شد.

سپس بازی به سه سال بعد می‌رود. زمانی که یاگامی وکالت را کنار گذاشته و به عنوان کارآگاهی خصوصی مشغول به کار شده است. البته او همچنان ارتباطی نزدیک با همکاران قدیمی خود در شرکت Genda که نقشی اساسی در داستان بازی Judgement خواهد داشت دارد و حتی به انجام کارهای مختلفی برای رییس قدیمی خود می‌پردازد. همکار یاگامی در این کار ماساهارو کیتو بلند قامت و خوش‌پوش است که می‌تواند به خوبی از خود در برابر دشمنان محافظت کند. او نیز در گذشته عضو یاکوزا بوده و به دلایلی نامعلوم از خاندان توجو اخراج شده است. ترکیب این دو شخصیت بدون شک منجر به خلق سکانس‌های جذاب متعددی خواهد شد.

حتی داستان اصلی بازی Judgement نیز اشارات فراوانی به بازی‌های سری Yakuza خواهد داشت. اتحادیه‌ی Omi باری دیگر به محدوده‌ی خاندان Tojo دست درازی می‌کند اما پس از مدتی جسد اعضای این گروه در سرتاسر شهر با چشمانی از حدقه در آمده یافته می‌شوند. در همین راستا، نخستین فصل بازی به نام Three Blind Mice، شما را در محور این معمای جنایی قرار می‌دهد. این داستان منجر به آشنایی با مجموعه‌ای جدید از شخصیت‌های مرموز می‌شود که به نظر می‌رسد هر کدام در توطئه‌ای بزرگ‌تر نقش دارند و با توجه به سابقه‌ی استودیوی سازنده‌ی بازی باید منتظر چندین پیچش داستانی نفس‌گیر نیز باشیم. یکی از این شخصیت‌ها Kyohei Hamura نام دارد که یکی از کاپیتان‌های خاندان توجو بوده و مظنونی در یکی از قتل‌های ذکر شده می‌باشد و یاگامی وظیفه‌ی دفاع از او را بر عهده می‌گیرد.

در دموی منتشر شده نتیجه‌ی این خط داستانی مشخص نمی‌شود؛ با این حال می‌توان جزییاتی جالب را در آن مشاهده کرد. در طول این روند یاگامی به عنوان شخصیتی عملگرا تعریف می‌شود و به نظر نمی‌رسد که دلیلی برای کمک به هرکدام از طرفین دعوای خاندان‌های Omi و Tojo داشته باشد اما برای کسب درآمد به جمع‌آوری طلب‌های خاندان Tojo می‌پردازد. پیش از دستگیری هامورا، گفته می‌شود که یکی از رییسان خاندان هزینه‌ی تحصیل یاگامی در دانشگاه حقوق را به منظور دفاع او از اوکوبو متقبل شده است. همان‌طور که مشخص است با ادامه‌ی داستان پیچش‌های آن نیز افزایش قابل توجهی می‌یابند.

در طی روند بازی Judgement، بر خلاف سری یاکوزا به انجام اعمالی فراتر از شکستن استخوان‌های دیگران برای حل مشکلات و پیشروی در داستان می‌پردازید. ساعت‌های ابتدایی بازی فازهای مختلف مراحل بازی را به مخاطب می‌آموزد. در یکی از این فازها مخاطب به دنبال کردن مظنون می‌پردازد و در این هنگام باید فاصله‌ی مناسبی با او حفظ کرده و اگر بیش از حد به او نزدیک و از او دور شوید شکست خواهید خورد. در فازی دیگر شما باید با جستجو و مشاهده‌ی محیط اطراف به جمع‌آوری مدارک بپردازید. در فازی دیگر به سبک قسمت‌های سوم، چهارم و پنجم سری به تعقیب و گریز با مظنون می‌پردازید. همچنین در قسمتی از بازی باید به صحبت با اهالی شهر برای کسب اطلاعات بیشتر بپردازید.

به نظر نمی‌رسد که این بخش‌های جدید چندان خلاقانه باشند و حتی ممکن است روند روان و جا افتاده‌ای را که در بازی‌های یاکوزا به آن‌ عادت کرده‌ایم را از بین ببرند. یکی از عناصر جالب‌تری که به بازی Judgement اضافه شده است سیستم دیالوگ‌های درختی می‌باشد. این به معنی وجود شاخه‌های داستانی مختلف همچون بازی‌های نقش‌آفرینی نیست اما حس کنترلی که به مخاطب در هدایت گفتگوها می‌دهد می‌تواند متفاوت و جذاب باشد. با توجه به حرفه‌ی یاگامی، ذات جستجوگرانه‌ی بازی افزایش فراوانی یافته و مخاطب می‌تواند به برقراری ارتباطی نزدیک‌تر با برخی شخصیت‌ها بپردازد. امید می‌رود که این ارتباطات از سیستم‌های اجتماعی به سبک بازی‌های Persona پیروی کنند.

اما هنگامی که زمان مبارزه فرا برسد، فرمول قدیمی و جواب داده‌ی مبارزات سری مشاهده می‌شود که کنترلی مشابه با سری یاکوزا دارد. سبک مبارزات یاگامی در بازی Judgement شباهت‌هایی با شخصیت Shun Akiyama که در نسخه‌های ۴ و ۵ سری یاکوزا قابل بازی بود دارد و این به این معنی است که او سبکی سریع‌تر داشته و از لگد‌ها و حرکات اکروباتیک استفاده می‌کند. این سبک مبارزات او در حرکات ویژه‌ی EX او نیز رسوخ کرده و با فشردن کلید مربوط به این حرکات شاهد تمام‌کننده‌های چشم‌نوازی خواهیم بود.

همان‌طور که انتظار می‌رود مینی گیم‌ها در این بازی حضور خواهند داشت و همچون گذشته اکثر آن‌ها در کلوپ سگا در قلب کاموروچو قابل دسترسی هستند. بازی Kamuro of the Dead مشابه با بازی‌های سبک Rail Gun بوده و یادآور عناوین کلاسیکی چون House of the Dead و البته عنوان عجیب Yakuza Dead Souls می‌باشد. بازی‌های جمع و جورتر چون دارت و UFO Catcher نیز در بازی Judgement حضور دارند. البته این بار عروسک‌هایی که در این بازی‌های به عنوان پاداش برنده می‌شوید کاربردهای بیشتری خواهند داشت و می‌توانید دفتر کار خود را با آن‌ها تزئین کنید. یاگامی در این دفتر زندگی کرده و همچون آکیاما بر مبلی در آن می‌خوابد. همان‌طور که اشاره شد مخاطب می‌تواند این دفتر را مطابق با سلیقه‌ی خود تزئین و شخصی‌سازی نماید.

با این حال یکی از محبوب‌ترین مینی‌گیم‌های بازی‌های یاکوزا یعنی Karaoke در این جا غایب است. این مینی‌گیم موزیکال که منجر به خلق لحظات کمدی فراموش نشدنی‌ای می‌شد به دلیل تناقض با جو بازی Judgement و شخصیت‌های آن حذف شده است.

برای نخستین بار در تاریخ استودیوی Ryu ga Gotoku، در این بازی شاهد صدای دو زبانه خواهیم بود. به این صور که مخاطب توانایی انتخاب از بین صداهای انگلیسی و ژاپنی و زیرنویس‌های مربوطه را بسته به علاقه‌ی خود خواهد داشت. این چالشی عظیم برای تیم محلی‌سازی این سری خواهد بود که تا همین الان نیز کار خود را در انتقال این بازی‌ها به غرب به نحو احسن انجام داده‌اند. بعید است که طرفداران قدیمی سری سراغ دوبله‌ی انگلیسی بروند، اما لازم به ذکر است که این دوبله نیز از سطح بالایی برخوردار بوده و وسواس سازندگان در هماهنگ‌سازی حرکت‌ لب‌های شخصیت‌ها با آن نیز قابل احترام است.

بازی Judgement علی‌رغم شباهت‌های فراوان تفاوت‌هایی نیز با سری بازی‌های Yakuza دارد. مخاطب در این بازی درجات خاندان‌های مختلف و ارتباطات بین اعضای مختلف یک خاندان روبرو نخواهد شد و به نظر می‌رسد که این بازی جو تاریک‌ترین نیز نسبت به سری بازی‌های یاکوزا داشته باشد.

Judgement در تاریخ ۲۵ ژوئن به صورت انحصاری برای کنسول PS4 منتشر خواهد شد.

دسته بندی
پیش نمایشمطالبمقالات

یک دیدگاه

مطالب مرتبط