کنترل

پیش نمایش بازی Control | بر فراز برج بابل

آیا استودیوی Remedy به روزهای اوج خود بازخواهد گشت ؟

زمانی که گروهی از جوانان بیست ساله‌ی فنلاندی در شهر همیشه برفی هلسینکی تصمیم به احداث استودیویی با محوریت ساخت بازی‌های ویدیویی گرفتند، حتی خودشان هم فکر نمی‌کردند که روزی این استودیو و نام پرآوازه‌اش، Remedy، به چنین شهرتی برسد که در سطح اول صنعت بازی‌سازی دنیا قرار گیرد. این استودیوی دوست داشتنی در طی سال‌ها به مرور پیشرفت کرد. آن‌ها با بازی‌ای کوچک به نام Death Rally کار خود را آغاز کردند و با دوگانه‌ی Max Payne بر سر زبان‌ها افتادند. شاید بازی‌های Alan Wake و Quantum Break به آن‌ موفقیتی که لیاقتش را داشتند دست نیافتند، اما به هیچ وجه نباید منکر خلاقیت فراوان این گروه و سرپرست هنرمندشان، Sam Lake، شد. جدیدترین بازی این استودیو عنوانی مرموز به نام Control است که به طرز عجیبی اطلاعات کمی از آن منتشر شده و این در حالی است که تنها چند ماه تا انتشار رسمی آن فاصله باقی مانده است.

با نمایش این بازی در کنفرانس سونی در مراسم E3 سال گذشته مخاطبان برای نخستین بار با این بازی و ایده و داستان آن آشنا شدند. شخصیت اصلی بازی Control زنی به نام Jesse Faden خواهد بود. جسی در بچگی پس از اتفاقات و تجربیاتی دردناک قدرت‌های ماورای طبیعی متعددی کسب کرده است که توضیحی برای ان‌ها ندارد. او برای یافتن پاسخ‌ سوالات فراوان خود به سازمانی مرموز به نام Federal Bureau of Control، سازمانی دولتی که وظیفه‌ی مطالعه و رسیدگی به موارد ماورای طبیعی را دارد، می‌رود. با این حال همزمان با رسیدن جسی به مقر این سازمان که Oldest House نام دارد نیرویی متافیزیکی و غیر طبیعی که تنها به عنوان Hiss شناخته می‌شود به این سازمان حمله کرده و پس از کشتن مدیر این سازمان، Zachariah Trench، شروع به تسخیر ماموران آن و تبدیل آن‌ها به برده‌های شخصی خود می‌کند.

در میان این هرج و مرج، جسی اسلحه‌ی کمری ترنچ را برمی‌دارد و متوجه می‌شود که جسمی ماورای طبیعی بوده که کاربر و صاحب خود را از طریق مراسمی مرموز انتخاب می‌کند. به دلیل قوانین عجیب این سازمان، جسی مجبور است وظیفه‌ی فرماندهی آن را قبول کند و در نتیجه مجبور می‌شود وظیفه‌ی آزاد سازی مقر Oldest House و مبارزه با The Hiss را بر عهده گیرد. در این راه او به جستجو و گشت و گذار در تالارها و راهروهای عمیق و در حال تغییر این ساختمان و یافتن پاسخ‌هایش می‌پردازد. در این راه ماموران باقی‌مانده‌ی سازمان FBC که شامل رهبر بخش تحقیقاتی این سازمان، دکتر کسپر دارلینگ، و روح ترنچ، فرمانده‌ی پیشین سازمان، نیز به او کمک می‌کنند.

همان‌طور که اشاره شد داستان بازی کنترل حول سازمانی دولتی به نام Federal Bureau of Control می‌گردد. هدف این سازمان کنترل، مطالعه کار بر روی پدیده‌هایی است که علم قادر به توجیه آن‌ها نمی‌باشد. در نتیجه این سازمان به این منظور در سرتاسر دنیا به دنبال چنین اشیا و مواردی می‌گردد. این سازمان اشیای ماورای طبیعه‌ای را که می‌یابد در مقر اصلی خود، Oldest House، جمع‌آوری می‌کند. این مقر آسمان‌خراشی نفس‌گیر در قلب شهر نیویورک و در منتهن است. این ساختمان در خود نیرویی به خصوص دارد و همان‌طور که از تریلرها و عکس‌های بازی بر‌می‌آید درون آن بسیار بزرگتر از چیزی است که با توجه به ظاهر بیرونی آن انتظار می‌رود. علاوه بر این، Oldest House به دنیاهای موازی متعددی متصل است و هر از چندگاهی، نیروهایی ماورای طبیعی چون The Hiss از طریق آن به سازمان نقوذ می‌کنند.

همان‌طور که از استودیوی Remedy انتظار می‌رود داستان بازی عجیب، جذاب، پیچیده و مملو از عناصر ماورای طبیعی به نظر می‌آید و باید انتظار تجربه‌ای متفاوت و به یاد ماندنی را از بازی Control داشته باشیم. تیم صداپیشگی آشنای بازی مملو از افرادی است که در گذشته بر روی بازی‌های مختلف Remedy کار کرده‌اند. صداپیشگی جسی را Courtney Hope بر عهده دارد که پیش از این او را در نقش Beth Wilder در عنوان Quantum Break دیده‌ایم. James McCaffrey دوست داشتنی که نقش ماندگار مکس پین و توماس زین را در بازی Alan Wake ایفا کرده بود نیز در اینجا در نقش Zachariah Trench حضور دارد. Matthew Porretta نیز که احتمالا او را برای نقش الن ویک می‌شناسید نیز در اینجا و در نقش Dr. Casper Darling به ایفای نقش پرداخته است.

همچون دیگر بازی‌های استودیوی Remedy، بازی Control نیز به صورت سوم شخص بوده و در ساخت آن از موتور خانگی این استودیو، Northlight، استفاده می‌شود. نخستین بازی‌ای که با استفاده از این موتور ساخته شد عنوان Quantum Break، یکی از نفس‌گیرترین بازی‌های این نسل از منظر بصری، بود. همان‌طور که اشاره شد مخاطبان در این بازی کنترل فردی به نام جسی فایدن را بر عهده می‌گیرند که از سلاح گرمی متفاوت و عجیب به نام Service Weapon استفاده می‌کند. این سلاح توانایی تبدیل به اشکال مختلف را دارد و به صورت‌های متنوعی می‌توان از آن استفاده کرد. علاوه بر این اسلحه، جسی مجموعه‌ای از قدرت‌های ماورای طبیعی را نیز در اختیار دارد. این قدرت‌ها شامل تلپاتی، توانایی حرکت اجسام با ذهن و حتی کنترل برخی دشمنان می‌شوند. هم سلاح Service Weapon و هم قدرت‌های ذکر شده از یک منبع انرژی استفاده می‌کنند و این مهم منجر به سوق دادن مخاطب در برقراری تعادل در استفاده از آن‌ها می‌شود. علاوه بر این قابلیت ارتقای هر دوی این موارد از طریق Skill Treeهایی به خصوص وجود دارد. مخاطبان برای استفاده از این ارتقاها باید اشیای خاصی را تحت عنوان Objects of Power پیدا کنند که در سرتاسر نقشه‌ی بازی پراکنده شده‌اند. با توجه به انعطاف سیستم مبارزات بازی Control، تجربه‌ی هر نفر از مبارزات آن متفاوت می‌باشد. نکته‌ی دیگر این که سلامتی در این بازی به صورت خودکار بازیابی نمی‌شود و مخاطب نیاز به برداشتن بسته‌های سلامتی دارد.

همان‌طور که اشاره شد اتفاقات بازی در ساختمانی به نام Oldest House رخ می‌دهند. ساختمانی غیر طبیعی و عظیم که مدام در حال تغییر شکل بود و قوانین فضازمان را نادیده می‌گیرد. بازی Control در قالب عناوین سبک Metroidvania می‌باشد؛ به این معنی که مخاطب در نقشه‌ای بزرگ قرار گرفته و توانایی گشت و گذار در تمامی بخش‌های آن را دارد. این مسئله منجر به تفاوت Control و بازی‌های پیشین استودیوی Remedy، که همگی عناوینی خطی بودند، می‌گردد. با پیشرفت و ارتقای مخاطب بخش‌های جدیدی از نقشه‌ی بازی باز شده و مخاطب می‌تواند به انجام ماموریت‌های فرعی نیز بپردازد. در بازی مکان‌هایی به نام Control Points وجود دارند که نقش fast travel را ایفا کرده و مخاطب می‌تواند با استفاده از آن‌ها بین نقاط مختلف نقشه جا به جا شود. هوش مصنوعی به کار رفته در بازی Control از تکنولوژی جدیدی به نام Encounter Director استفاده می‌کند که منجر به تفاوت‌های واکنش دشمنان نسبت به حضور مخاطب در مکان‌ها و شرایط مختلف می‌شود. دشمنان بازی عموما انسان‌هایی هستند که توسط The Hiss تسخیر شده‌اند و در این میان تعدادی موجود جهش‌یافته با قدرت‌های ماورای طبیعی نیز وجود خواهند داشت. برخی از قدرت‌های جسی به او توانایی تسخیر موفقت دشمنان و تبدیل آن‌ها به یارانش را می‌دهند که می‌تواند منجر به خلق موقعیت‌های جالبی در بازی شود.

وظیفه‌ی کارگردانی بازی Control بر عهده‌ی Mikael Kasurinen است که سابقه‌ی کارگردانی عنوان Quantum Break را در کارنامه‌ی خود دارد. همان‌طور که انتظار می‌رود نویسندگی و کاگردانی هنری بازی نیز بر عهده‌ی Sam Lake دوست داشتنی می‌باشد.به گفته‌ی سازندگان کار بر روی این بازی پس از انتشار بازی Quantum Break آغاز شده است. هواداران قدیمی بازی‌های استودیوی Remedy متوجه خواهند شد که بسیاری از المان‌های به کار رفته در این بازی در عناوین قبلی این استودیو مورد اشاره قرار گرفته بودند که از آن‌ها می‌توان به Places of Power، Altered World Events و جهان‌های موازی اشاره کرد. نویسندگان در این بازی ترجیح داده‌اند با ساخت دنیا و جهانی غنی به مخاطبان امکان تجربه‌هایی خاص را بدهند. یکی دیگر از اهداف آن‌ها ارائه‌ی عنوانی با ارزش تکرار بالا بوده است. به گفته‌ی لیک داستان بازی بسیار قوی بوده و تمرکز سنگینی بر درام خواهد داشت و تجربه‌ای طولانی‌تر از بازی‌های قبلی این استودیو خواهد بود.

بازی Control بیست و هفتم اوت امسال توسط کمپانی ۵۰۵ Games برای پلتفرم‌های PC، PS4 و Xbox One منتشر خواهد شد.

دسته بندی
پیش نمایشمطالبمقالات

یک دیدگاه

مطالب مرتبط