پیش نمایش بازی Assassin's Creed Odyssey

پیش نمایش بازی Assassin’s Creed Odyssey | آغاز یک افسانه

در Assassin's Creed Odyssey سفری اعجاب انگیر انتظارتان را می‌کشد

روزی روزگاری، در سایه‌ها انجمنی شکل گرفت؛ انجمنی از جنس برادری. وقتی که مردم زیر پای ظالمان ستمگر له می‌شدند و چون توان ایستادگی در برابر این غول‌های قدرتمند را نداشتند دم نمی‌زدند، قاتلانی از جنس همین مردم برای ایستادگی در برابر ظلم و ستم قد علم کردند و میراثشان تا سالیان سال ادامه پیدا کرد. آن ظالمان ستمگر که با نام Templar شناخته می‌شدند در عصر جدید شکلی دیگر به خود گرفته و سعی در تصاحب قدرتی برتر دارند. به هر حال تمام این ماجرا بر سر بدست آوردن قدرت است، همانطور که فرانک آندروود گفت «افرادی که بجای قدرت، به دنبال پول هستند را درک نمی‌کنم»، قدرت اهمیت زیادی دارد. حال Ubisoft پس از استراحتی سه ساله و با انتشار Assassin’s Creed Origins، دوباره به عرضه سالیانه این سری محبوب برگشته است و امسال شاهد عنوان دیگری از این فرانچایز هستیم. Assassin’s Creed Odyssey اینبار ما را به یونان باستان می‌برد، جایی که افسانه‌های خدایان بر ذهن مردم فرمانروایی می‌کنند، خدایانی که شاید حتی با آن‌ها رو برو شویم و گنجینه‌های عظیمی که در دل اقیانوس‌ها انتظار ما را می‌کشند، فکر نمی‌کنم کسی از آتلانتیس چیزی نشنیده باشد. جزیره‌ای رویایی که در اعماق اقیانوس دفن شده است. حال با عظمت دنیا و افسانه‌های یونان باستان، باید دید که Ubisoft چطور از این پتانسیل عظیم بهره برده است. با پیش نمایش بازی Assassin’s Creed Odyssey با سایت ایستگاه بازی همراه شوید.

پیش نمایش بازی Assassin's Creed Odyssey

Medusa، یکی از موجودات دهشتناک افسانه‌های یونان باستان

قدرت‌طلبی، سرچشمه همه جنگ‌ها

اتفاقات Assassin’s Creed Odyssey بسیار قبل‌تر از Assassin’s Creed Origins رخ می‌دهد، این یعنی حتی در آن زمان انجمنی از قاتلان شکل نگرفته بود. بازی Assassin’s Creed Odyssey ما را به جنگ‌های Peloponnesian می‌برد، زمانی که اتحادیه دلوس (Delian League) که توسط آتن رهبری می‌شد به جدال با جنگجویان ترسناک و مخوف آن زمان، اسپارتان‌ها رفت. این جنگ‌ها در بین سال‌های ۴۰۴ تا ۴۳۱ قبل از میلاد شکل گرفتند، این یعنی اتفاقات بازی ۴ قرن قبل‌تر از Origins روایت می‌شوند. همانطور که گفتم، همه جنگِ بین تمپلارها و قاتلان بر سر قدرت است، اکنون Assassin’s Creed Odyssey آمده تا به چرایی این ماجرا پاسخ دهد. در واقع ما در این بازی از رمز و راز چگونگی پدید آمدن Pieces of Eden باخبر می‌شویم و این تصویر تاری که داستان گنگ بازی‌های قبلی این سری در ذهن ما ایجاد کردند، کمی واضح تر می‌گردد. در نهایت Assassin’s Creed Odyssey در مورد داستانِ قاتلان نیست، بلکه در مورد چگونگی شکل گرفتن جنگ بین این دو گروه است.

پیش نمایش بازی Assassin's Creed Odyssey

با افزایش محبوبیت بازی‌های نقش آفرینی، عناوین ژانر اکشن ماجراجویی نیز کم کم به سمت و سوی این ژانر محبوب پیش رفتند و رفته رفته ما شاهد المان‌های نقش آفرینی بیشتری از این بازی‌ها شاهد هستیم. اکنون Assassin’s Creed Odyssey پای خود را فراتر نهاده، در حدی که دیگر نمی‌توان گفت این یک بازی اکشن ماجراجویی‌ست یا دیگر به یک بازی نقش آفرینی تبدیل شده است. برای اولین بار در سری ما شاهد یک سیستم انتخاب دیالوگ هستیم! این یک تغییر بسیار بزرگ است که اگر بدرستی اجرا شود می‌تواند مسیر این سری را تغییر دهد. طبق گفته‌های سازندگان، انتخاب‌های شما بر داستان بازی تاثیر دارند، حال یا شما این تاثیر را بلافاصله پس از انتخاب دیالوگ می‌بینید یا این که این دیالوگ‌ها تاثیر خود را به آرامی بر داستان بازی می‌گذارند. شما می‌توانید از انجام کوئست‌ها سر باز زنید یا این که آن‌ها را قبول کنید، اطلاعات بیشتری در مورد یک کوئست یا موضوع خاص کسب کنید و روابط عمیق‌تری با افراد بسازید، در کل همه‌ی این‌ها انتخاب شماست و شما تصمیم گیرنده هستید.

پیش نمایش بازی Assassin's Creed Odyssey

حال اگر برای بازی پایان‌های متفاوتی در نظر گرفته باشند که طبق انتخاب‌ها، ما به یکی از آن پایان‌ها برسیم می‌توان رسما گفت که بازی Assassin’s Creed Odyssey یک عنوان نقش آفرینی‌ست. البته این انتخاب‌ها تاثیری بر اتفاقات تاریخی نمی‌گذارند، بلکه سرنوشت پروتاگونیست و داستان اصلی بازی را تغییر می‌دهند. علاوه بر تاثیری که این انتخاب‌ها بر داستان می‌گذارند، باید منتظر عواقب کارها و انتخاب‌هایتان نیز باشید. پس دیگر خیال کشتن فوجی از سربازان بدون داشتن عواقب را نکنید و اگر عکستان را روی دیوار به عنوان یک فرد تحت تعقیب دیدید باید منتظر سِیلی از مزدورها برای جایزه سرتان و سربازان برای گرفتن انتقام هم رزم‌هایشان باشید. همچنین وجود روایت داستان در زمان حال نیز تایید شده است و به نظر می‌رسد که داستان Layla Hassan را دنبال می‌کنیم که به گفته سازندگان کاملا اختیاریست و اگر علاقه‌ای به تایم لاین مدرن بازی ندارید می‌توانید به کلی آن را از برنامه خود حذف کنید.

ثروت یا وجدان، مسئله این است!

شما یک اسپارتان هستید، اما حتی مهمتر، شما یک مزدور اسپارتان هستید و این یعنی یک جنگجو که در ازای سکه و پول هرکاری می‌کند، حال این که شما در این جنگ طرف اسپارتان‌ها را می‌گیرید –که هم وطنان شما محسوب می‌شوند یا طرف آتنی‌ها که احتمالا پول بیشتری می‌دهند، کاملا بر عهده خودتان است. حتی اگر انتخاب کردن یکی از این دو برایتان سخت است می‌توانید طرف هر دو را بگیرید. به هر حال شما یک مزدور هستید، هرجایی که پول بیشتری بدهند قاعدتا گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود. البته این را بدانید و آگاه باشید که هرکاری که برای هریک از دو طرف انجام دهید بر نتیجه جنگ بین این دو تاثیر می‌گذارد، پس با دقت انتخاب کنید. شایعه‌هایی هست که این انتخاب‌ها برا نحوه پیشروی داستان، کوئست‌ها و قابلیت استخدام کردن شخصیت‌های خاص تاثیر می‌گذارند، اما تنها راه برای مطمئن شدن از این مورد انتظار برای عرضه بازی نهایی‌ست و امیدوارم که این شایعه‌ها درست باشد. همینطور انتظار دیدن جنگ‌های وسیع و پرتعداد را داشته باشید زیرا جنگ بین اسپارتان‌ها و آتنی‌ها یکی از اجزای اصلی بازی‌ست و جنگ‌هایی با حضور بیش از ۲۰۰ سرباز در بازی وجود دارند که فقط یک مرحله داستانی نیستند بلکه ممکن است هر لحظه به یکی از آن‌‌ها برخورد کنید.

پیش نمایش بازی Assassin's Creed Odyssey

یکی از مهم‌ترین تغییرات این نسخه سیستم انتخاب دیالوگ است که راجع به ان حرف زدیم، اما باید چند نکته در مورد Alexios و Kassandra بدانید که یکی از مهم‌ترین آن‌ها گذشته‌ی شان است. این دو پروتاگونیست (که فقط امکان انتخاب یکی از آن‌ها را دارید) جزو اسپارتان‌ها و در واقع نوه Leonidas، جنگ‌جوی افسانه‌ای اسپارتان‌ها هستند. اسپارتان‌ها در جنگاوری زبان زد خاص و عام بودند، حال در این بین Leonidas به یک افسانه تبدیل شد. ایشان برای نوه‌هایش یک ارث با ارزش باقی گذاشت. نیزه‌ی Leonidas که در واقع جایگزین شمشیر پنهان نمادین و معروف سری شده ، زیرا طبیعتا این سلاح در این زمان وجود نداشته است. حال این که این سلاح یکی از Artifact‌های Pieces of Eden است و شما صاحب آن هستید. حتی می‌توانید آن را پرتاب کنید یا برای مخفی کاری از آن استفاده کنید، آخر ارث از این بهتر داریم؟!

طعمی جدید اما آشنا

بعد از عرضه AC Syndicate، این سری به یک استراحت سه ساله رفت و این زمان به سازنده‌ها فرصت داد تا درمورد مکانیک‌های بازی فکر کنند و تغییرات لازم را انجام دهند. باید گفت که AC Origins یک شروع تازه برای سری بود. اکنون بازی Assassin’s Creed Odyssey تصمیم به ادامه راه نسخه قبلی خود را گرفته است تا بتواند آن‌ها را بهبود ببخشد و نسخه‌ای کامل‌تر و بهتر عرضه کند. سیستم مبارزات بازی در AC Origins از پایه ساخته و پرداخته شد و سیستمی همانند بازی‌های Souls و Witcher داشت، این یعنی این که بجای استفاده از ضد حمله و استفاده از تمام‌کننده روی دشمنان باید در مبارزت به وفور جاخالی بدهید، Parry کنید و در زمان مناسب حمله کنید. این حرکت یک ریسک بزرگ برای سری بود زیرا ساختن یک مکانیک کاملا جدید برای یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بازی حرکت بسیار بزرگی‌است، اما هرچقدر ریسک بزرگتر، نتیجه بهتر. باید گفت که این حرکت شجاعانه سازندگان، در AC Origins تقریبا جواب داد اما جای کار زیاد داشت. اکنون با توجه به چیزهایی که از بازی دیده‌ایم به نظر می‌رسد که سیستم مبارزه بازی بهبود بخشیده شده است، شما باید در این بازی به جای قایم شدن پشت سپرتان بیشتر حرکت کنید و از ضربات دشمن فرار کنید تا زمان مناسب برای حمله را پیدا کنید. اما Assassin’s Creed Odyssey بیشتر از این که مکانیک‌های مبارزه Origins را دستکاری کند، امکانات بسیاری به آن اضافه کرده است. اکنون شما باید از بین ۳۰ Ability مختلف، هشت عدد از آن‌ها را انتخاب کرده و در Slot‌های تعبیه شده در HUD بازی قرار دهید، اما این که چطور از این‌ها استفاده کنید، آیا این Abilityها همانند بازی‌های MMO و MOBA یک به اصطلاح، زمانی برای Cooldown دارند یا استفاده از آن‌ها محدودتر است؟ در جواب این سوال باید بگویم که این مورد بیشتر به گزینه دوم نزدیک‌تر است. در Origins وقتی که بعد از ضربه‌های فراوان، بارِ پایین صفحه پر می‌شد می‌توانستید وارد یک حالت قدرتمندتر شوید. حال به جای آن حالت، بعد از پر شدن بار می‌توانید از یکی از این قابلیت‌ها استفاده کنید. برای مثال خودتان را Heal کنید، دفاع دشمن را بشکنید یا از آن ضربه لگد معروف که هر دشمنی را به عقب پرتاب می‌کند، استفاده کنید. با توجه به تعداد این توانایی‌ها نباید نگران تکراری شدن مبارزه‌های بازی شد؛ مثل این که بالاخره Ubisoft فرمول شکستن این نفرین مرسوم در سری را یافته است. در ادامه راه Origins،  شخصی‌سازی شخصیت و اسلحه‌ها که یکی دیگر از المان‌های نقش آفرینی‌ست در این بازی نیز حضور پر رنگی دارند و Odyssey حتی نگاه عمیق‌تری به این بخش دارد. اکنون به علاوه اسلحه و زره‌ها باید Abilityهای خود را نیز ارتقا دهید و آنطور که به نظر می‌رسد، این قسمت بسیار وسیع‌تر و عمیق‌تر از شخصی‌سازی Origins است.

پیش نمایش بازی Assassin's Creed Odyssey

نقشه بازی AC Origins، یکی از بزرگترین و زیباترین نقشه‌ها نه تنها در این سری بلکه در بین بازی‌های Open World بود، حال Assassin’s Creed Odyssey یک قدم جلوتر برداشته و نقشه بازی حتی بزرگتر از نسخه قبلی است که البته بیشتر آن‌را آب‌های نیلگون دربر گرفته‌اند. صحبت از آب و دریا شد، Ubisoft در نسخه سوم این سری یک مکانیک جدید اختراع کرد که آنقدر مورد علاقه طرفداران قرار گرفت که شماره بعدی سری کاملا بر اساس همان مکانیک ساخته شده بود. اگر شما هم یکی از طرفداران جنگ‌های دریایی سری AC هستید، خبر خوشی برایتان دارم. مبارزات دریایی در Assassin’s Creed Odyssey برگشته و از آنجایی که قسمت قابل توجهی از نقشه بازی را دریا و جزیره‌های کوچک و بزرگ تشکیل می‌دهند، یکی از اجزای اصلی مبارزات بازی است. آماده استفاده از منجنیق‌ها، تیرو کمان و نیزه‌های آتشین باشید. همینطور کشتی شما قابل شخصی‌سازی‌ست و قابلیت‌های آن ارتقا میابند که چیز جدیدی نیست.

پیش نمایش بازی Assassin's Creed Odyssey

آیا سیستمی که Metal Gear Solid 5 برای به خدمت گرفتن سربازان از آن استفاده می‌کرد را یادتان است؟ سیستمی مشابه همان در این بازی مورد استفاده قرار گرفته است تا اسکلت کشتی شما را تشکیل دهند و تقریبا همه NPCهای بازی را می‌توانید با مکانیزمی همانند MGS به خدمت بگیرید که هر کدام شکل و شمایل و نکات مثبت خاص خود را دارند. البته نه این که آن‌ها را با بالون به پایگاهتان بفرستید، بلکه بعد از بیهوش کردن آن‌ها—نه کشتنشان! در یک چشم به هم زدن با او دوست می‌شوید و او را به خدمت می‌گیرید. اقلا Ubisoft می‌توانست از شیوه‌های بهتری بهره بگیرد، مثلا آن سرباز شما را به یک دوئل دعوت کند و اگر شما پوزش را به خاک مالیدید قبول کند که به کشتی و خدمه شما بپیوندد. صحبت از Metal Gear شد، طبق گفته سازندگان قسمت مخفی کاری بازی نیز بسیار بهبود یافته است و مشکلاتی که Origins در این بخش از آن رنج می‌برد در Odyssey حل شده است و برای مثال انجام ماموریت با مخفی کاری به همان اندازه طول می‌کشد که راه دیگر را انتخاب کنید و به دل دشمنان بزنید. همچنین اکنون می‌توانید دشمنان در سطح خودتان یا یک سطح بالاتر را در یک آن بکشید، موردی که Origins درش مشکل داشت، البته داشتن نیزه Leonidas نیز توجیه خوبی برای این مساله است زیرا سلاح بسیار قوی‌تری نسبت به شمشیر مخفی معروف بازی‌ست. همچنین می‌توانید از خدمه خود برای پرت کردن حواس دشمن استفاده کنید تا بتوانید به راحتی او را بکشید. در آخر هم از Drone، نه ببخشید، عقاب مشهور بازی یاد کنیم که یک وسیله بسیار کاربردی و بدرد بخور است و در این نسخه نیز وفادارترین یار شماست.

پیش نمایش بازی Assassin's Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey با این که یک clone از AC Origins به نظر می‌رسد، اما با وجود شباهت‌هایش تفاوت‌های قابل توجهی نیز دارد. از دریای بزرگش گرفته تا مجسمه‌های غول پیکری که نماد یکی از ده‌ها افسانه یونان باستان هستند و معماری خاص ساختمان‌های یونان، همه و همه باعث بوجود آمدن یک تصویر نسبتا جدید می‌شوند که شاید با وجود تغییرات گسترده در داستان و مکانیک‌های بازی ارزش وقت و سرمایه شما را داشته باشد. بازی Assassin’s Creed Odyssey در ۵ اکتبر برای پلتفرم‌های PC، PS4 و Xbox One منتشر می‌شود.

دسته بندی
پیش نمایشمطالبمقالات

یک دیدگاه

مطالب مرتبط