نقد و بررسی بازی Mordhau

در طول چند سال گذشته، محبوبیت بازی‌هایی که با تم قرون وسطایی ساخته شده‌اند روبه افزایش بوده است

در طول چند سال گذشته، محبوبیت بازی‌هایی که با تم قرون وسطایی ساخته شده‌اند روبه افزایش بوده است. بازی Mordhau با تمرکز بر روی حالت مولتی پلیر خود به میدانی قدم می‌گذارد که عناوینی مانند For  Honor، Chivalry: Medieval Warfare، Warhammer: Vermintide 2 و Kingdom Come: Deliverance در آن حکمرانی می‌کنند. این بازی سبک خود را به صورت تلفیقی از مبارزات واقع‌گرایانه و هرج‌ومرج تخیلی محیط قرار داده و در میان همتایان متعدد معاصرش خودنمایی می‌کند.

مبارزات Mordhau مهیب، ترسناک و در عین حال سرگرم کننده و جذاب هستند. شمشیر‌ها پیکرها را می‌شکافند، گرزها سرها را درهم می‌شکنند، تیرها چشم‌ها را از حدقه خارج می‌کنند و منجنیق‌ها سربازان را همچون عروسک‌های پارچه‌ای به این طرف و آن طرف پرت می‌کنند. شما حتی می‌توانید بر روی یک اسب سوار شده و با یک ضربه‌ی نیزه، دشمن را به سیخ بکشید. البته برای برخی از این حرکت‌ها باید چندین بار تمرین کرده باشید اما هر نیرویی که از دشمن کشته می‌شود، صحنه‌های نبرد، همانند یک معجزه‌ی کوچک و خون‌آلود به نظر می‌آید. به شخصه در یکی از صحنه‌ها هنگامی که با یک حرکت چرخشی و از روی اسب، سر یکی از نیروهای دشمن را جداکرده و هوا پرتاب کردم؛ از شدت هیجان، مشت‌های خود را گره کرده و فریاد شادی سر دادم!

برخی از حرکات و سبک مبارزات بازی بسیار جسورانه و به شکل منحصر به فردی در جنبه‌های ریز بازی تعبیه شده‌اند. مثلاً در یک صحنه شما یکی از نیروهای دشمن را بر روی یک نردبان چوبی گیر می‌اندازید و با آتش زدن نردبان با یک بمب آتش‌زا، او را از ارتفاع به پایین پرت کرده و به قتل می‌رسانید. یا در صحنه‌ای در پایان یک مبارزه، با استفاده از یک چکش آهنگری ضربه‌ی نهایی را به سر دشمن وارد کرده به شکل تحقیرآمیزی کار او را تمام می‌کنید. تلفیق حس رضایت و شوخ طبعی در گیم پلی این بازی، هویت منحصر به فردی را به Mordhau داده است. در لحظه به لحظه‌ی این بازی عناصر خشونت و مرگ و میر در کنار نوعی شوخ طبعی و طنز به چشم می‌خورد. حتی زمانی که شما درحال شکست خوردن از دشمن هستید، حرکات و اتفاقات فوق‌العاده‌ی اطراف شما، روحیه‌ی نیروها را تقویت کرده و گاهاً ورق را به نفع شما برمی‌گرداند. بخش مولتی پلیر بازی از سه حالت تشکیل شده است: Battle Royal ، Horde و Frontline .

 

در لحظه به لحظه‌ی این بازی عناصر خشونت و مرگ و میر، در کنار نوعی شوخ طبعی و طنز به چشم می‌خورد

 

بخش بتل رویال بازی، دقیقاً چیزی است که از ظاهر نام آن برمی‌آید. ۶۴ بازیکن در یک نقشه‌ی وسیع پراکنده شده و به دنبال سلاح برای کشتن یکدیگر می‌گردند. در پایان یک جنگجو به عنوان برنده‌ی این راند، زنده باقی می‌ماند. در بخش Horde شما به همراه گروهی از بازیکنان از یک قلعه‌ی نظامی در برابر موجی از حملات دشمن محافظت می‌کنید. موج حملات دشمن مرحله به مرحله شدیدتر و دفاع در برابر آن دشوارتر می‌شود. در این بخش شما قادر خواهید بود تا در وسط یک راند، سلاح و زره اضافی خریداری کنید. در واقع بخش Horde از نظر ساختاری شباهت زیادی به مود زامبی در بازی‌های Call of Duty دارد. با اینکه هر دو حالت Battle Royal و Horde ، بسیار جذاب و سرگرم کننده هستند، اما بازهم بخش‌های فرعی بازی به حساب می‌آیند. Frontline جایی است که Mordhau در آن می‌درخشد.

 

بخش مولتی پلیر بازی از سه حالت تشکیل شده است: Battle Royal ، Horde و Frontline

 

Frontline دوتیم ۳۲ نفره را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد. این تیم‌ها باید برای تصاحب مناطقی از نقشه‌ی بازی، موسوم به نقطه‌ی کنترل، تلاش کنند. در آغاز هر راند، شما ابتدا باید یک کلاس مبارزه‌ای را انتخاب کنید اما در اصل در این مرحله شما سلاح‌های مورداستفاده‌ی خود را انتخاب می‌کنید. به عنوان مثال در کلاس “برده” سلاح شما یک تبر بزرگ و دو تبر پرتابی کوچک خواهد بود. در حالی که شوالیه‌ها، یک شمشیر بزرگ با قابلیت نصف کردن نیروهای دشمن را با خود حمل می‌کنند. انتخاب سلاح، در موفقیت شما در میدان نبرد تأثیر زیادی می‌گذارد. بعد از این که سلاح خود را در دست گرفتید، متوجه خواهید شد که رمز موفقیت در بخش Frontline بازی Mordhau اعمال ضربات پی در پی و سراسیمه، به امید موفقیت است. در بازی Mordhau، هر سلاح، مزیت و نقطه ضعف خاص خود را دارد که شما باید تنها بر اثر تجربه آن‌ها را فرا بگیرید. به عنوان مثال، درمورد سلاح Polearm (یک شمشیر بر سر یک میله‌ی بلند) برد عملکرد سلاح بالاست اما قدرت تخریب ضربات عمودی آن ارزش چندانی ندارد. در ضمن آسیب پذیری حامل این سلاح، بعد از هر ضربه‌ای که وارد می‌کند، نسبتاً بالاست. این بدان معناست که اگر در حملات خود دچار اشتباه شوید، عملاً گارد خود را برای دریافت یک ضربه‌ی مرگبار باز کرده‌اید به خصوص زمانی که زره و آرمور شما به اندازه‌ی کافی قوی نباشد.

 

بخش Horde از نظر ساختاری شباهت زیادی به مود زامبی در بازی‌های Call of Duty دارد

 

شما همچنین می‌توانید علاوه بر حرکات اصلی و توان سلاح‌های خود، بر روی فریب و تحریک حرکات دشمنان به منظور باز کردن گارد دفاعی آنها، حساب باز کنید. این سیستم تنها برای ترساندن و تحریک دشمنان برای حرکات زودهنگام و اشتباه است اما کسی که در انجام آن به مهارت کافی رسیده باشد، نمایش‌های خیره کننده‌ای در صحنه‌ی نبرد، از خود به جای خواهد گذاشت. یکی از حرکات مورد علاقه‌ی من در Mordhau ترساندن دشمن با یک حرکت ناگهانی رو به جلو است. که با انجام آن، سرباز دشمن معمولاً به سرعت واکنش نشان می‌دهد و بعد از باز شدن گارد دفاعی او، می‌توان در چند ثانیه و با چند ضربه‌ی پشت سر هم او را از پای درآورد. البته رسیدن به مهارت لازم در استفاده از این ترفندها، تجربه‌ی بالایی را می‌طلبد.

 

با اینکه هر دو حالت Battle Royal و Horde ، بسیار جذاب و سرگرم کننده هستند، اما بازهم بخش‌های فرعی بازی به حساب می‌آیند. Frontline جایی است که Mordhau در آن می‌درخشد

 

ساعات ابتدایی تجربه‌ی من در بازی Mordhau با وجود آموزش‌های اولیه‌ی نسبتاً طولانی مدتی که دارد، بیشتر با شکست مواجه می‌شد. من معمولاً تلاش می‌کردم تا در مبارزات پا به پای دشمن در درگیری‌ها شرکت کنم اما در اکثر مواقع، با یک اشتباه بچگانه، به قیمت جانم تمام می‌شد. به هرحال بعد از این که تصمیم گرفتم تا به جای استفاده از کلاس‌های مختلف بازی، مهارت لازم را از نقاط ضعف و قدرت یک سلاح خاص بدست بیاورم، روند پیشرفتم در بازی سرعت گرفت. یادگیری ترفندهای مختلف حرکتی در استفاده از یک سلاح و چگونگی حرکات به جناحین برای فریب دادن دشمن، روند بسیار لذت بخشی دارد. مسیر تحول شما از یک بازیکن ضعیف و بی‌ارزش که حتی نمی‌تواند یک شمشیر را حرکت بدهد، به یک کاربر حرفه‌ای که در حین حرکت رو به جلو، دشمنان را یک به یک از مقابل برمی‌دارد، مسیری بسیار هیجان انگیز است.

با وجود شور وشوق بالای من برای مبارزات Mordhau، گاهی به این موضوع فکر می‌کردم که ای کاش سیستم پیشرفت و سطح بندی بازی کمی جذاب‌تر طراحی می‌شد. شما در این بازی، مرحله به مرحله طلا و XP دریافت می‌کنید. و با استفاده از این دو آیتم، لوازم تزئینی، سلاح و همچنین زره خریداری می‌کنید تا نهایتاً کاراکتر خود را برای بخش Frontline شخصی سازی کنید. اما این آیتم‌ها به خصوص اسکین‌ها و لوازیم تزئینی لباس کاراکتر به اندازه‌ی کافی جذاب و چشمگیر نیستند و اکثراً شامل لباس‌ها و زره‌های چرمی و یک شکل هستند به طوری که بازیکن در ویرایش کاراکتر مورد نظر خود آزادی عمل چندانی ندارد. هیچ یک از این مشکلات در مقایسه با تجربه‌ی کاربری فوق العاده‌ی بازی Mordhau مورد خاصی به شمار نمی‌آیند اما باید توجه داشت که این موارد، در بازی‌های امروزی از اهمیت بیشتری برخوردار شده‌اند.

Mordhau برای آن دسته از بازیکنانی که به دنبال یک بازی‌ مولتی پلیر آسان و سرگرم کننده در ژانر مبارزات تن به تن هستند چندان مناسب نیست. کسب مهارت در این بازی نیازمند کار مداوم و بدست آوردن تجربه است. اما با این حال، سیستم مبارزات چالش برانگیز و لحظات به یادماندنی، هیجان انگیز و خشونت بار آن، Mordhau را به یک بازی منحصر به فرد تبدیل می‌کند.

 

منبع: gameinformer

Mordhau
8.5
Mordhau
  • 8.5
دسته بندی
مطالبمقالاتنقد و بررسی بازی

یک دیدگاه

مطالب مرتبط