نقد فیلم شبی که ماه کامل شد | روایتی عاشقانه در موج خشم ها

اثر جدید نرگس آبیار

فیلم شبی که ماه کامل شد ، روایتی است عاشقانه با لحظات تراژدی که به کارگردانی نرگس آبیار به روی پرده سینما رفت و جوایز متعددی را کسب نمود. یکی از نکات جالب توجه این فیلم آن است که او بخوبی توانسته با زوایای دید مناسب، خشونت‌ها و افکار تروریسمی را ترسیم کند. شاید موضوعی که او برای فیلم جدید خود در نظر گرفته، کمتر میان دیگر سازندگان رایج باشد؛ چرا که هر کسی شجاعت و توان به تصویر کشیدن موضوع تروریسم را آن گونه که تاثیر عمیقی بر جای بگذارد ندارد، ولی مشاهده می‌کنیم که خانم آبیار با ارائه شبی که ماه کامل شد، بخشی دیگر از توانایی‌های خود را به اثبات رساند.

ماجرای فیلم در اثنای شکل گیری گروه تروریستی و تکفیری جندالله به رهبری عبدالمالک ریگی در جنوب غربی ایران روایت می‌شود که با تفکرات و ایدئولوژی‌های جهادی، ضد شیعی و همچنین انگیزه‌های قومی خود، در منطقه سیستان بلوچستان دست به کشتار بی‌رحمانه مردم زده‌اند. پرداختن به چنین موضوعی و شکل دادن به آن، کاری آسان نیست و نمایش اثرگذار فیلمی با محتوای عقاید خطرناک افرادی که رفتن به بهشت را تنها در کشتن کفار به دین خود می‌دانند، کارنامه آبیار را بعنوان چهارمین فیلم او، درخشان‌تر کرده است. روایت فیلم از داستانی عاشقانه بین دو فرد از خانواده‌های کاملا متفاوت آغاز می‌شود و روند تغییر و دگرگونی شخصیت‌های اصلی در طول فیلم، به گونه‌ای صورت می‌گیرد که احساسات شما را با خود همراه کرده و در نهایت نتایج دگرگون شدن ماجرا، بسیار تاثیرگذار است. آبیار در این فیلم به جای تمرکز کامل بر عبدالمالک ریگی و اهداف جنایتکارانه او، فائزه منصوری عروس خانواده ریگی را مورد هدف قرار می‌دهد تا با روایت داستان او که براساس اتفاقات واقعی الهام گرفته شده است، چگونگی تغییر مسیر زندگی فائزه و چالش‌هایی که پس از وارد شدن به این خانواده با آنها مواجه می‌شود را نشان دهد که در ادامه بخشی از داستان فیلم می‌پردازیم.

عبدالحمید با بازی هوتن شکیبا، یک جوان بلوچ ساده و عاطفی و صاحب یک مغازه در بازار تهران است که بطور اتفاقی، عاشق دختر یکی از مشتریان خود یعنی فائزه با بازی الناز شاکردوست می‌شود. در نهایت داستان به جایی کشیده می‌شود که عبدالحمید به همراه خانواده خود از فائزه خواستگاری می‌کند. مادر فائزه با بازی شبنم مقدسی از طرفی با این ازدواج مخالف است، چرا که سال‌ها پس از مرگ شوهرش، بار بزرگ کردن فائزه و برادر او شهاب با نقش آفرینی پدرام شریفی را بر دوش کشیده و نمی‌تواند دوری هیچکدام از آنها را ببیند، ولی در نتیجه عشق بین دو جوان باعث می‌شود مادر کوتاه بیاید و دخترش عروس راه دور شود. در جریان‌های پس از عروسی، فائزه به تدریج متوجه رازهای خانوادگی عبدالحمید می‌شود که در کارهای خطرناکی نقش دارند و عبدالحمید در طول فیلم سعی دارد او را قانع کند که خود او به هیچ یک از این موارد ارتباطی نداشته و ندارد و تنها هدف او خوشبخت کردن فائزه است. از این موضوع نگذریم که طولی نمی‌کشد تا فائزه متوجه شود عبدالمجید برادر شوهرش، درواقع همان عبدالمالک، عضوی از خاندان ریگی است که به جنایات متعددی دست زده و در این بین چالش بزرگی برای این زوج بوجود می‌‌آید که برای ادامه زندگی بدون دردسر خود باید چه تصمیمی را بگیرند و نتیجه تصمیم آنها چه عواقبی را در پی خواهد داشت.

در طول داستان فیلم، مواردی چون عشق بین دو جوان ساده، محبت مادری و زندگی در شرایطی نامعمول، به زیبایی نشان داده می‌شود و بازیگران با تعاملات خاص خود، هر بخش از داستان فیلم را هیجان‌انگیزتر می‌کنند. فائزه در فیلم نقش بسیار مهمی را دارد؛ او کسی است که مجبور است از مادر خود جدا شده و رهسپار سفری دور شود. در این حین او مجبور است مشکلات بزرگی که در ادامه مسیر با آنها مواجه می‌شود را از دیگران پنهان کرده و در بسیاری از مواقع در لحظات تنهایی خود، سعی کند زندگی را مدیریت کند. این در حالی است که باید پس از بچه‌دار شدنش، وظیفه مادری را به جا آورده، به هر طریقی پایه‌های زندگی مشترکش را حفظ کند و همچنین با اتفاقات جدید دست و پنجه نرم کند. عبدالحمید جوانی است که بسیار ساده و عاطفی رفتار می‌کند و از کارهای برادرش به شدت بیزار است. او سعی می‌کند تا اعتماد فائزه به خود را به هر نحوی نگه دارد و تلاش‌های او، مسیر زندگی آنها را با خطرهای متعددی مواجه می‌کند. در این بین عبدالحمید مدام در تقلاست تا بعنوان یک فرزند، همسر و برادر، خود را پیدا کند.

سامان لطفیان وظیفه فیلم‌برداری فیلم شبی که ماه کامل شد را برعهده داشت و تلاش اصلی او، بر ثبت لحظات مستندگونه فیلم است تا اتفاقات و عناصر اطراف را با تاثیرپذیری بیشتری به مخاطب عرضه کند. لازم به ذکر است، گاهی در فیلم او دوربین را روی دست قرار داده و همراه بازیگران حرکت می‌کند و این موضوع در لحظات متعددی آزاردهنده جلوه می‌کند. از طرفی، زمانی که روایت داستانی به صحنات خشونت آمیز تروریسم وارد می‌شود، شاهد کار پرزحمتی از آبیار هستیم که در نوع خود ستودنی است، اما در برخی صحنات نیز، خشونت بیش از اندازه، در حالی که احساسات مخاطب را با خود درگیر می‌کند، اما در قالب یک فیلم زیاده روی محسوب می‌شود. این امر باعث شده تا فیلم مذکور برای افراد با سنین کمتر از ۱۸ سال یا کسانی که روحیه آسیب پذیری دارند پیشنهاد نشود، چرا که برخی سکانس‌های فیلم می‌تواند تاثیر بسزایی بر روان افراد نیز داشته باشد. یکی دیگر از سکانس‌های جالب توجه فیلم، جایی است که آرمین رحیمیان در نقش عبدالمالک، برای هم رزمان خود روضه خوانی می‌کند و افکار تروریسمی وحشتناک خود را به گونه‌ای دلپذیر و در قالب اینکه خداوند جهاد و شهادت علیه کفار را دوست دارد و راه بهشت را در کشتن هرچه بیشتر مخالفان خود ترسیم می‌کند و حاضران در جمع نیز به گریه می‌افتند.

در مجموع، فیلم شبی که ماه کامل شد یک اثر ارزشمند و به یادماندنی است که با وجود مدت زمان زیاد و وجود نقص‌هایی در کارگردانی، باز هم ارزش خود را بعنوان جدیدترین اثر نرگس آبیار حفظ می‌کند و باید گفت، تیم بازیگری فیلم هم تا حد زیادی در نقش‌های خود درخشیده و روایتی تاثیرگذار را ارائه داده‌اند.

دسته بندی
اخبار سینمادسته‌بندی نشدهسینمامطالبمقالاتنقد و بررسی

یک دیدگاه

مطالب مرتبط