Yakuza 0

طولانی ترین سکانس های سینمایی در دنیای بازی های رایانه ای

با نزدیک شدن هر چه بیشتر مدیوم‌های بازی و سینما به یکدیگر رعایت استانداردهای نویسندگی و روندهای روایی اهمیتی دو چندان پیدا می‌کنند.

بدون شک یکی از مهم‌ترین عناصر بازی‌های مدرن داستان‌گویی در آن‌هاست. با نزدیک شدن هر چه بیشتر مدیوم‌های بازی و سینما به یکدیگر رعایت استانداردهای نویسندگی و روندهای روایی اهمیتی دو چندان پیدا می‌کنند. با این حال هرگز نباید فراموش کرد که عنصری که بازی‌ها را از آثار سینمایی جدا می‌کند قابل تعامل بودن و اهمیت نقش کاربر در آن‌هاست. با این حال برخی عناوین به دلیل ساختار روایی خاص خود از سکانس‌های سینمایی طولانی‌ای استفاده کرده که بعضا آزاردهنده شده و مخاطب را از جو بازی خارج می‌نماید. در ادامه به برخی از بازی‌هایی که طولانی‌ترین سکانس‌های سینمایی را در تاریخ دنیای بازی ارائه می‌دهند می‌پردازیم.

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

یکی از ویژگی‌های مشهور سری بازی‌های Metal Gear Solid، سکانس‌های سینمایی و داستان‌گویی کند و شمرده‌ی آن‌هاست. با این حال بازی Metal Gear Solid 4 حتی قدم را از استانداردهای سری نیز فراتر می‌گذارد به طوری که گیم‌پلی بازی به صورت مداوم با سکانس‌های طولانی سینمایی که به معرفی شخصیت‌های جدید یا اشاره به ماجراهای پیشین سری می‌پردازند متوقف می‌شود. این بازی حتی دو رکورد گینس در این حوزه را به نام خود ثبت کرده بود: طولانی‌ترین سکانس سینمایی با مدت زمان ۲۷ دقیقه و طولانی‌ترین مجموعه‌ی پشت سر هم از سکانس‌های سینمایی با مدت زمان ۷۱ دقیقه.

بازی Metal Gear Solid 4 حتی قدم را از استانداردهای سری نیز فراتر می‌گذارد به طوری که گیم‌پلی بازی به صورت مداوم با سکانس‌های طولانی سینمایی که به معرفی شخصیت‌های جدید یا اشاره به ماجراهای پیشین سری می‌پردازند متوقف می‌شود.

درست خواندید! بازی Metal Gear Solid 4 در بخش‌های انتهایی خود عملا به یک فیلم سینمایی طولانی بدل می‌شود. البته این به معنی بد بودن این بازی نیست. بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots یکی از بهترین بازی‌های نسل گذشته با داستانی فوق‌العاده و پایانی عالی بر ماجراهای سالید اسنیک و دیگر شخصیت‌های این سری است. با این حال بعید است کسی به تجربه‌ی این بازی پرداخته و از سکانس سینمایی طولانی پایانی آن، دست کم یک بار خسته نشده باشد.

Star Ocean: The Last Hope

Star Ocean: The Last Hope

Star Ocean: The Last Hope

سری بازی‌های Star Ocean همیشه به عنوان بازی‌های نقش‌آفرینی با داستان‌هایی زیبا شناخته شده‌اند، اما The Last Hope را می‌توان بهترین نسخه از این مجموعه دانست که البته مقام طولانی‌ترین سکانس‌های سینمایی را نیز در این سری از آن خود می‌کند. داستان این بازی یادآور آثار Space Opera بوده و ماجراهای نخستین سفر انسان به اعماق تاریک فضای بی‌کران را با تمرکز بر دو شخصیت Edge Maverick و Reimi Saionji، اعضای نیروی صلح اتحادیه‌ی فضایی، بیان می‌کند.

The Last Hope را می‌توان بهترین نسخه از این مجموعه دانست که البته مقام طولانی‌ترین سکانس‌های سینمایی را نیز در این سری از آن خود می‌کند.

این بازی نخستین بار در غرب برای کنسول Xbox 360 در قالب سه دیسک عرضه شد و به حدی طولانی بود که زمان برخی سکانس‌های سینمایی آن به نیم ساعت هم می‌رسید. با توجه به استفاده‌ی کنترلر کنسول Xbox 360 از باطری‌های معمولی، زمان طولانی این سکانس‌ها به معنی خاموش شدن آن در میان این سکانس‌های سینمایی بود. جالب است بدانید که اگر تمامی سکانس‌های سینمایی بازی را در کنار یکدیگر قرار دهیم به مدت زمان شگفت‌انگیز ۱۰ ساعت می‌رسیم که عملا معادل یک فصل از بهترین سریال‌های تلویزیونی است.

Xenosaga

Xenosaga

Xenosaga

بدون شک انکار رابطه‌ی بازی‌های نقش آفرینی ژاپنی و سکانس‌های سینمایی طولانی کاری اشتباه است. اما سری بازی‌های Xeno، شامل Xenosaga، Xenogears و Xenoblade، همیشه از دموهایی طولانی و داستان‌های عمیق و گسترده بهره می‌بردند. سری بازی‌های Xenosaga را می‌توان اوج این عناصر در این سری دانست که با استفاده از هزاران موضوع و زمینه‌ی مذهبی و فلسفی داستانی گسترده اما جذاب را روایت می‌کند.

مدت زمان یکی از سکانس‌های سینمایی بازی به حدی طولانی است که در میان آن به مخاطب امکان ذخیره‌ی بازی پیش از ادامه‌ی دمو داده می‌شود.

هر کدام از بازی‌های این سری تمرکز فراوانی بر سکانس‌های سینمایی داشته و مشخصا داستان‌گویی را به گیم‌پلی ترجیح می‌دهند. این مسئله در دو بازی نخست سری بیشتر دیده می‌شود به طوری که مدت زمان سکانس‌های سینمایی نخستین بازی از این سری بیش از ۷ ساعت است. مدت زمان یکی از سکانس‌های سینمایی بازی به حدی طولانی است که در میان آن به مخاطب امکان ذخیره‌ی بازی پیش از ادامه‌ی دمو داده می‌شود. حداقل باید سازندگان این بازی را به دلیل آگاهیشان از مشکلات محصولی که خلق کرده‌اند، تحسین کرد.

Max Payne 3

Max Payne 3

Max Payne 3

این تنها عناوین ژاپنی نیستند که از سکانس‌های سینمایی طولانی استفاده می‌کنند، بلکه تعداد زیادی از بازی‌سازان غربی نیز از قرار دادن چنین سکانس‌های طولانی‌ای در عناوین خود ابا ندارند. یکی از این بازی‌ها عنوان دوست داشتنی و مظلوم Max Payne 3 می‌باشد. تمام کردن این بازی در درجه‌ی سختی عادی حداکثر ۱۰ الی ۱۱ ساعت به طول می‌انجامد و این در حالی است که سه ساعت و نیم از این مدت زمان به سکانس‌های سینمایی اختصاص دارد.

بازی Max Payne 3 را می‌توان به نحوی پدر معنوی عنوان زیبای Red Dead Redemption 2 دانست که خود نیز از صحنه‌های سینمایی طولانی فراوانی بهره می‌برد.

در این بازی تقریبا پس از هر مبارزه سکانس سینمایی به خصوص وجود دارد که اطلاعات داستانی مهمی را به مخاطب انتقال می‌دهد. بازی Max Payne 3 را می‌توان پایانی خوب بر این شخصیت نمادین دنیای بازی دانست اما علاقه‌ی کمپانی Rockstar به نشان دادن توانایی‌های تکنولوژیکی خود در این بازی و تلاش آن‌ها در ساخت عنوانی خطی کاملا واضح است.

Final Fantasy XIII

Final Fantasy XIII

Final Fantasy XIII

این بازی را می‌توان طولانی‌ترین عنوان از سری بازی‌های Final Fantasy، البته بدون در نظر گرفتن عناوین MMO این سری چون Final Fantasy XI و Final Fantasy XIV، دانست. سیزدهمین Final Fantasy همچون بسیاری از بازی‌های بزرگ سبک نقش‌ آفرینی ژاپنی که برای کنسول Xbox 360 عرضه شدند در قالب دو دیسک مجزا منتشر شد و اگر به تجربه‌ی این بازی پرداخته باشید، می‌دانید که داستان آن، یکی از گسترده‌ترین و پر جزییات‌ترین داستان‌ها در این سری می‌باشد.

این بازی از هشت ساعت سکانس سینمایی استفاده می‌کند که معادل مدت زمان ۴ فیلم در دنیای سینمایی مارول است.

تعداد سکانس‌های سینمایی در ابتدای این بازی بسیار زیاد بوده و مخاطب باید برای مدت زمان قابل توجهی به مشاهده‌ی توضیحات آن در مورد موارد و لغاتی چون L’cie، Falcie، Focus و مفاهیم دیگر بنشیند. البته تعداد سکانس‌های سینمایی با پیشروی در بازی کاهش می‌یابند، اما بازی را باید در هر صورت عنوانی با داستان سنگین و مهم دانست. در مجموع این بازی از هشت ساعت سکانس سینمایی استفاده می‌کند که معادل مدت زمان ۴ فیلم در دنیای سینمایی مارول است.

Yakuza 0

Yakuza 0

Yakuza 0

سری بازی‌های زیبای Yakuza به دلیل برخورداری از داستان‌هایی طولانی و زیبا و مجموعه‌ای غنی از مراحل و فعالیت‌های فرعی همیشه بازی‌هایی طولانی هستند. با این حال داستان‌های طولانی این بازی به معنی وجود سکانس‌های سینمایی با مدت زمان بالا در آن‌ها می‌باشند و برجسته‌ترین عنوان در این سری از این لحاظ بازی Yakuza 0، پیش‌درآمد دیگر بازی‌ها و بهترین عنوان سری از دیدگاه بسیاری از طرفداران (از جمله نگارنده‌)‌ می‌باشد.

داستان این بازی بسیار گسترده است و فصل‌های ابتدایی آن از مقادیر فراوانی سکانس‌های سینمایی استفاده می‌کنند که گاهی اوقات مدت زمانی بالغ بر ۱۵ دقیقه دارند.

ماجراهای این بازی در دهه‌ی هشتاد میلادی جریان دارند و به دوران جوانی شخصیت‌های مهم بازی‌های اصلی، Kiryu Kazuma و Goro Majima، می‌پردازد. داستان این بازی بسیار گسترده است و فصل‌های ابتدایی آن از مقادیر فراوانی سکانس‌های سینمایی استفاده می‌کنند که گاهی اوقات مدت زمانی بالغ بر ۱۵ دقیقه دارند. البته این مقادیر در ادامه‌ی بازی کاهش می‌یابند اما این به معنی نبود سکانس‌های جذاب، خنده دار و خاصی که به امضای دائمی این سری بدل شده‌اند نیست. در مجموع بازی از ۵ ساعت سکانس سینمایی برای روایت داستان خود استفاده می‌کند که معادل دو بار مشاهده‌ی فیلم Avengers Endgame می‌باشد.

دسته بندی
تاریخچهمطالبمقالاتیادداشت

یک دیدگاه

مطالب مرتبط