Sekiro

راهنمای بازی Sekiro | چهار نکته که حتی طرفداران Souls را نیز شکه کرد!

در این مطلب به بررسی چهار تغییر مهم این بازی می پردازیم
استقامتی در بازی وجود ندارد! تمام بازی درباره Posture است.

بازی‌های Demon’s Souls، Dark Souls و Bloodborne همگی از سیستم استقامت (stamina) استفاده می‌کنند، سیستمی که میزان حملاتی که در مدت زمانی کوتاه، می‌توانید انجام دهید را مشخص می‌کند. ولی در عین ناباوری بازی Sekiro: Shadow Die Twice این سیستم را حذف کرده است ، یعنی بازیکن به هر میزان  که می‌خواهد می‌تواند حمله کند.

گرچه، به این معنی نیست که حملات پشت سرهم هیچ عواقبی برای بازیکن نداشته باشد. به جای سیستم استقامت، Sekiro از یک Posture Bar که  شباهتی به Poise در سری بازی‌های Souls دارد، استفاده می‌کند.

تا جایی که به حمله خود به دشمنان ادامه می‌دهید یا حمله آن‌ها را خنثی می‌کنید و درحالی که او را ضعیف می‌کنید، در واقع دارید Posture Bar آن را پر می‌کنید.

زمانی که نوار به طور کامل پر شد، شما می‌توانید posture دشمن را بشکنید و با اینکار باعث گیج شدن او شوید. این به شما اجازه می‌دهد تا یک ضربه‌ی اساسی به دشمنان وارد کنید یا با ضربه‌ای آن‌ها را بکشید، یا به طور قابل توجهی باعث کاهش سلامت آن‌ها می‌شوید.

این طراحی به نوعی می‌تواند تعادل بازی را به هم بریزد، همینطور که در بازی دیگر هیچ محدودیت استقامتی وجود ندارد. شما می‌توانید به راحتی برروی حمله و آسیب رساندن به دشمنان تمرکز کنید، در حالیکه باید حواستان به نوار Posture خود نیز باشد تا دشمنان شما را با ضربه‌ای گیج نکنند.

سیستم دفاع کردن برخلاف جاخالی دادن عالی طراحی شده‌است.

نکته جالب دیگری که درباره Sekiro وجود دارد، اهمیت دفاع کردن و دور زدن حملات است. در بازی Souls، اگر شما سپری داشته باشید، می‌توانید بیشتر ضربات را دفاع کرده و ضدحمله انجام دهید. گرچه، دفاع کردن استقامت شما را کم می‌کند و به طور کلی به عنوان روشی ناکار‌آمد در بازی طراحی شده است.

در Bloodborne ، شما در کل بازی سپری ندارید! ( بله، دو نوع سپر محافظ در بازی وجود دارد، ولی هر دوی آن‌ها بسیار بی‌فابده هستند )، به این معنی که شما در طول بازی باید برروی جاخالی دادن تمرکز کنید. در هر دو سری، جاخالی دادن بهترین روش برای بازی کردن است، که به بازیکن اجازه می‌دهد تا به حرکات دشمنان سریع واکنش نشان دهید.

در بازی Sekiro، دفاع کردن و جاخالی دادن دکمه‌ای است، که باید به استفاده از آن در مقابل دشمنانتان عادت کنید. از آنجاییکه دشمنان حول میزان posture خود متعادل شده‌اند و بعضی از باس‌ها نیز بدون انجام ضربات مرگبار (deathblows) کشته نمی‌شوند، در نتیجه شما باید برروی سیستم دفاع و جاخالی خود کار کرده و در آن استاد شوید تا بتوانید مراحل را پشت سر بگذارید.

جالب توجه است که در Sekiro زمانی که دشمنان قصد حمله‌ای دارند که قابلیت مسدود کردن ندارد، علامتی به بازیکن نشان داده می‌شود تا به او اخطار دهد که در مقابل آن حمله‌ها، دفاعی انجام ندهد. یک کاراکتر کانجی (kanji) قرمز رنگ برروی صفحه به نمایش در می‌آید و به شما علامت می‌دهد که حمله بعدی را باید جاخالی بدهید.

پس طرفداران بازی‌های Souls باید از لحاظ ذهنی این را فراموش کنند، که همه حمله‌ها نیازمند جاخالی دادن هستند.

استفاده از مخفی‌کاری و قلاب‌انداز (Grappling Hook)

برخلاف بازی‌های Souls و Bloodborne، Sekiro تاکیدی برروی مخفی‌کاری در گیم‌پلی خود دارد. این قضیه به خوبی در این واقعیت نشان داده شده‌است، که شما در بازی به راحتی با فشردن یک دکمه می‌توانید به حالت نشسته حرکت کنید و دشمنان خود را مخفیانه پشت سر بگذارید. همچنین سطح هوشیاری دشمنان از حضور شما در بازی توسط علامت‌های رنگی به نمایش در می‌آید. اگر مخفیانه به پشت دشمنان بروید، می‌توانید به راحتی آن‌ها را از پای درآورید.

قابلیت جدید قلاب‌انداز نیز به بازی اضافه شده‌است، که به شما اجازه می‌دهد تا به مناطقی با ارتفاع بالا یا سقف خانه‌ها بروید و از آن مکان برای برتری خود استفاده کنید.  زمانی که اطراف نقشه به صورت مخفیانه حرکت می‌کنید، برای شناسایی محیط اطراف و فهمیدن اینکه چگونه به بهترین نحو بازی را انجام دهید، رفتن به ارتفاعات بهترین راه برای انتخاب است.

در حالیکه مبارزه می‌کنید، استفاده از قلاب باعث می‌شود تا در زمان بحران از مبارزه دور شوید. این بدان معنا نیست که دشمنان دیگر نمی‌توانند شما را دنبال کنند، در مراحل بالاتر دشمنان نیز قدرت این را دارند که وقتی شما روی هوا هستید به شما ضربه بزنند.

حرکت کردن یکی از مهم‌ترین بخش‌های Sekiro است، پس باید انتظار ین را داشته باشید که در بازی دایماً در حال حرکت و استفاده از قلاب هستید.

پس از مرگ دوباره زنده می‌شوید

احتمالاً مهم‌ترین تفاوت Sekiro با بازی‌های همتایش، توانایی دوباره زنده شدن خواهد بود. زمانی که می‌میرید، با فشار دادن یک دکمه می‌توانید زنده شوید و به شما اجازه می‌دهد که به مبارزه خود برگردید.

این قابلیت ساده به نظر می‌رسد، ولی اینگونه نیست. در ابتدا، باید با ضربه زدن و کشتن دشمنان، نوار زنده شدن را پر کنید و سپس از آن استفاده کنید، به نوعی می‌توان این سیستم را جایزه بازی در نظر گرفت.

به اضافه، زنده شدن پیاپی بعد از مرگ، بیماریی به نام Dragon Rot را در جهان و بین مردمی که اطراف شما هستند، پخش می‌کند.

از دیدگاه گیم‌پلی، هرچقدر بیماری بیشتر منتشر بشود، شانس شما برای راه‌انداری Unseen Aid کمتر می‌شود، که این مکانیزم نیز به نوعی باعث می‌شود پول و میزان تجربه کسب شده، با مرگ شما از دست نرود.

گرچه، تا جایی که ما می‌دانیم، بیماری Dragon Rot درواقع کمی به مکانیزم گرایش دنیای بازی Demon’s Souls شباهت دارد. بسته به حرکات و تصمیم‌های شما، دنیا به سمت سیاه و سفید تمایل پیدا می‌کند و این گرایش نوع دشمنانی که با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید را مشخص می‌کند.

هنوز علت اینکه این بیماری در دنیای Sekiro بوجود آمده است، نامعلوم می‌باشد، ولی بازی به نوعی می‌خواهد این را بیان کند که هرچقدر انتشار بیماری بیشتر شود، عواقب بدی در مراحل بعدی منتظر شما خواهد بود.

نظر شما درباره این بازی چیست؟ آیا می‌تواند طرفداران سری محبوب Dark Souls را راضی کند؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دسته بندی
اخبار بازیراهنما و آموزشمطالبمنتخب سردبیر

یک دیدگاه

مطالب مرتبط