Heavy Rain

بررسی پورت گرافیکی بازی Heavy Rain برای پلتفورم PC

آغاز به کار اثر به یادماندنی Quantic Dream در PC | باران دوباره شروع به بارش خواهد کرد

بعد از گذشت نزدیک به یک دهه از انتشار محصول کلاسیک Quantic Dream بر روی کنسول Playstation 3، حالا Heavy Rain بر روی پلتفورم PC نیز در دسترس قرار گرفته است. البته امتیاز فروش بازی، به فروشگاه محصولات Epic Games واگذار شده است. علاوه بر این قرار است Beyond: Two Souls و Detroit: Become Human نیز به زودی به همین شکل منتشر شوند. اما حالا می‌خواهیم ببینیم که باید چه انتظاراتی از آغاز به کار Quantic Dream در پلتفورم PC داشته باشیم.

 

قرار است Beyond: Two Souls و Detroit: Become Human نیز به زودی به همین شکل منتشر شوند

 

مطالب مرتبط: بازی های Detroit: Become Human Heavy Rain و Beyond برای PC منتشر می‌شوند

Heavy Rain

نمایی از نسخه‌ی PS4 بازی Heavy Rain

دموی بازی Heavy Rain اولین بار در زمان رونمایی از Playstation 3 به معرض دید عموم گذاشته شد  که در زمان خود و در بحث رندر کاراکترهای بازی و گرافیک، یکی از بهترین بازی‌های ویدیویی جهان به شمار می‌رفت. نسخه‌ی کامل این بازی در حوزه‌های مختلف گرافیکی و طراحی صحنه، آغازگر استاندارد و سبکی جدید و در صنعت بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شد. پورت PS4 این بازی، گرافیک ویدیویی آنرا تا رزولوشن ۱۰۸۰p ارتقا می‌داد. اضافه شدن افکت‌ها و تکنیک‌های پراکنش محیطی نور یا SSAO و همچنین بهبود عمق رنگ‌ها و حذف نویز تصاویر بازی، از جمله تغییراتی بودند که در نسخه‌ی PS4 اعمال شد.

 

نسخه‌ی اورجینال این بازی در حوزه‌های مختلف گرافیکی و طراحی صحنه، آغازگر استاندارد و سبکی جدید و در صنعت بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شد

 

از دید من، عرضه‌ی پورت PC بازی‌هایی مانند Heavy Rain که همواره از نقاط قوت بازی‌های کنسولی به حساب می‌آمده‌اند، بسیار هیجان انگیز است. امکان تجربه‌ی اینگونه بازی‌ها در PC که در تاریخ پیشرفت تکنولوژی نقش مهمی را ایفا کرده اند، همواره برای علاقه مندان به مباحث تکنولوژی لذت بخش است. اما باید دید که این پورت‌ها تا چه حد انتظارات را برآورده می‌کنند.

در کل باید گفت که Heavy Rain در پورت PC عملکرد قابل احترامی دارد اما همچنان یک سری مسائل ریز درباره‌ی آن وجود دارد. با بالابردن رزولوشن بازی تا مقادیر ۴K، برخی عناصر گرافیکی تصویر درست به نظر نمی‌رسیدند. برای بررسی این مشکل مجبور شدیم که به شمردن پیکسل روی بیاوریم.( کاری که معمولاً برای یک بازی PC نیاز به انجام آن نیست) با بررسی تعداد پیکسل‌های تصاویر ۴K  متوجه شدیم که این بازی به جای ۴K در رزولوشن ۱۴۴۰p اجرا می‌شود. این مشکل با تنظیم مجدد رزولوشن بازی و یک بار ریستارت کردن آن حل می‌شود.

یکی دیگر از تفاوت‌های این بازی با دیگر عناوین PC، تنظیم خودکار مقیاس تصاویر بازی با رزولوشن نمایشگر است. به عنوان مثال، اگر شما بازی را با رزولوشن ۱۰۸۰p در یک نمایشگر ۴K اجرا کنید، با فول اسکرین کردن بازی، رزولوشن تصاویر به صورت خودکار خود را مقیاس ۴K تطبیق می‌دهد. این امر هم جنبه‌ی مثبت دارد و هم منفی. از یک سو، بازی از یک سیستم داخلی بهینه سازی گرافیک، در حالت Window mode بهره می‌برد اما از آنجایی که برخی از کاربران برای بالا بردن نرخ رفرش بازی، رزولوشن تصاویر را کاهش می‌دهند، برای اجرای بازی در رزولوشن‌های پایین تر از مقیاس نمایشگر مورد استفاده، باید به صورت دستی، نسبت به کاهش رزولوشن نمایشگر اقدام کنید.

 

یکی از تفاوت‌های این بازی با دیگر عناوین PC، تنظیم خودکار مقیاس تصاویر بازی با رزولوشن نمایشگر است

 

Heavy Rain هیچوقت برای PS4 Pro عرضه نشد. لذا شما در نسخه‌ی ریمستر PS4 نهایتاً می‌توانید بازی را در رزولوشن ۱۰۸۰p و نرخ فریم ۳۰fps اجرا کنید. مگر این که در پورت PC از فایل‌های .ini استفاده کرده باشید که در آن صورت گزینه‌های ۳۰fps و ۶۰fps در اختیار شما خواهند بود. اگر بخواهید به مقادیری بالاتر از این اعداد دسترسی داشته باشید، باید به فایل Config رفته مقادیر V-Sync را به عدد صفر تغییر دهید. بعد از اجرای مجدد بازی، از حالت بدون حاشیه‌ی Window mode استفاده کنید و یا از کنترل پنل گرافیک بازی، حالت v-sync را انتخاب کرده و نرخ فریم مورد نظر خود را تنظیم کنید. این ترفند به طور غافلگیر کننده‌ای کارساز است و شما می‌توانید از نرخ رفرش ۱۲۰hz و حتی بالاتر از آن لذت ببرید.

 

Heavy Rain هیچوقت برای PS4 Pro عرضه نشد. لذا شما در نسخه‌ی ریمستر PS4 نهایتاً می‌توانید بازی را در رزولوشن ۱۰۸۰p و نرحخ فریم ۳۰fps اجرا کنید

 

حتی بدون بازکردن قفل نرخ فریم بازی، ۶۰fps نیز عالی به نظر می‌رسد. در واقع مهم ترین وجه تمایز نسخه‌ی PC با پورت PS4 بازی Heavy Rain اجرای روانتر انیمیشن بازی در تصاویر ورژن PC است. از آنجایی که بازی از Motion Blur واقعی استفاده نکرده و از تنوع دوربین برخوردار نیست، کوچکترین روانسازی در جریان اجرای انیمیشن‌های تصاویر کاملاً به چشم می‌آید. با اینحال، هنوز گاهی اوقات آثاری از نسخه‌ی کنسول در بازی به چشم می‌خورد. مثلاً در برخی از صحنه‌ها، نرخ فریم حرکات دوربین مجدداً در ۳۰fps قفل می‌شود. خوشبختانه این موارد خیلی محدود هستند و در جریان بازی اختلال ایجاد نمی‌کنند.

 

در واقع مهم ترین وجه تمایز نسخه‌ی PC با پورت PS4 بازی Heavy Rain اجرای روانتر انیمیشن بازی در تصاویر ورژن PC است

 

افزایش رزولوشن و نرخ فریم بر ثانیه، بزرگترین پیشرفت پورت PC نسبت به نسخه‌ی کنسول Heavy Rain است. اما علاوه بر آن، یک سری تغییرات ریز و درشت دیگر نیز در گرافیک بازی اعمال شده است. مثلاً با تکنیک Anti-Aliasing ( که بر اساس آن، حاشیه‌های شطرنجی تصاویر بزرگنمایی شده، با روش‌های خاصی اصلاح می‌شوند) و همچنین آپشن‌های FXAA و SMAA امکان بزرگنمایی بدون افت کیفیت تصاویر تا ۲X، ۴X و یا ۸X MSAA فراهم شده و به لطف این تکنیک، پایداری تصاویر نیز تا حد زیادی بهبود یافته است.

آخرین پیشرفت محسوس بازی در مقایسه با نسخه‌ی PS4 امکان غیر فعال کردن SSAO و جایگزینی HDAO یا HBAO به جای آن است. HDAO نزدیک ترین جلوه‌های بصری را به ورژن PS4 بازی دارد اما حتی در این نسخه نیز هاله و حاشیه‌های اطراف عناصر بصری کمتر از نسخه‌ی PS4 است. HBAO در مقایسه با HDAO بیشتر به حذف این حاشیه‌ها می‌پردازد اگر چه این تکنیک نیز همچون SSAO با اظافه کردن یک سایه‌ی Ambient به اطراف اشیا، این کار را انجام می‌دهد. ظاهر تصاویر در این تکنیک متفاوت‌تر از SSAO است اما من در این بخش HBAO را ترجیح می‌دهم.

Heavy Rain

Heavy Rain

در نهایت باید گفت که رزولوشن، نرخ فریم تصاویر، Anti-aliasing و SSAO تمامی تفاوت‌های پورت PC بازی Heavy Rain در مقایسه با نسخه‌ی PS4 آن هستند. بعد از اینها تمامی مقایسه‌ها نتایج یکسانی را به همراه داشته اند و این نکته را تأیید می‌کنند که خروجی PC کاملاً بر ورژن کنسول منطبق است.

حالا به سراغ عملکرد یا Performance بازی می‌رویم. Heavy Rain نسخه‌ی ریمستری از یک بازی PS3 است لذا نیاز چندانی به یک سخت افزار قدرتمند ندارد. یک کارت گرافیک GTX 1060 با امکان SMAA و HBAO می‌تواند بازی را در رزولوشن ۴K و نرخ فریم ۶۰fps اجرا کند. تنها افکت‌های heavy Alfa هستند که ممکن است تا ۵۰fps و در صحنه‌هایی با چند نقطه‌ی تمرکز تا ۴۰fpss افت خواهند داشت. کارت گرافیک AMD 580 کمی سریع‌تر از GTX 1060 عمل می‌کند. به طوری که این افت کیفیت در طول بازی کمتر به چشم می‌آید. اما همچنان در صحنه‌هایی که از چند نقطه‌ی تمرکز برخوردارند مشکلاتی وجود خواهد داشت.

 

Heavy Rain نسخه‌ی ریمستری از یک بازی PS3 است لذا نیاز چندانی به یک سخت افزار قدرتمند ندارد

 

بیشتر GPUهای مدرن امروزی قادراند تا از این بازی خروجی ۱۰۸۰p بگیرند و این نکته نیز شایان ذکر خواهد بود که ثابت ماندن در نرخ فریم ۶۰fps به CPU شما بسنگی دارد. نرخ فریم ممکن است با ظاهر شدن جزئیات و Textureهای ریز با افت مواجه شود. در اینجا احتمالاً نرخ فریم از ۶۰ به حدود ۵۰ کاهش یابد و در مواردی حتی به ۴۰ برسد. این مورد برای من که از Ryzen 7 1700X استفاده می‌کردم چند بار اتفاق افتاد اما در زمان استفاده از Core i5 8400 مشکلی در این زمینه وجود نداشت. همچنین می‌توان گفت احتمالاً این به یکی از مسائل مربوط به پردازنده‌های Ryzen و یا حداقل برخی از مدل‌های آن برمی‌گردد. به دلیل تفاوتی در پردازش تک رشته‌ای این پردازنده‌ها در مقایسه با پردازنده‌های Intel وجود دارد، انظار می‌رود که چیپ‌های AMD در این زمینه مشکل خاصی نداشته باشند.

Heavy Rain

Heavy Rain

آخرین نکته درمورد ارتقای این بازی در مقایسه با ورژن کنسولی آن، به بحث بنیادی استفاده از ماوس و کیبورد در بازی‌های کامپیوتری برمی‌گردد. صادقانه می‌گوییم که تجربه‌ی بازی Heavy Rain در PC بسیار لذت بخش تر از دسته‌های بازی کنسول است. کنترل حرکات و امکانات بیشتری که در این حالت در اختیار شما قرار می‌گیرد تجربه‌ی کاربری بسیار لذتبخش‌تری را به کاربر منتقل می‌کند.

 

صادقانه می‌گوییم که تجربه‌ی بازی Heavy Rain در PC بسیار لذت بخش تر از دسته‌های بازی کنسول است

 

به طور کلی، با تمامی این تغییرات مثبت در پورت PC می‌توان نسخه‌ی کامپیوتری Heavy Rain را یک موفقیت برای Quantic Dream به شمار آورد. این کار بازی را از محدود بودن به کنسول آزاد کرده و تضمین می‌کند که امکان اجرای بازی در یک پلتفورم نا محدود و همواره در حال پیشرفت فراهم شود. این بازی از جنبه‌های متععدی مانند رزولوشن و نرخ فریم بهتر از نسخه‌ی PS4 به نظر می‌رسد و از طرفی، سن و سال بازی نشان می‌دهد که می‌توان آنرا در گستره‌ی وسیعی از سخت افزارهای گیمینگ به راحتی اجرا کرد. می‌توان با عرضه‌ی یک یا دو پک اصلاحی، مشکلات جزئی آن را نیز برطرف کرد اما به طور کلی، من از تجربه‌ی پورت PC این بازی لذت بردم و حالا بیش از پیش منتظر Beyond: Two Souls و مخصوصاً Detroit: Become Human هستم.

منبع: Eurogamer

 

دسته بندی
کامپیوترمطالبمقالات

یک دیدگاه

مطالب مرتبط