فوتبال

بازی eFootball PES 2020 | بازگشت به ریشه های شرقی فوتبال

ورزش محبوب فوتبال، دست کم در دنیای بازی‌های ویدیویی، ورزشی دو قطبی است

ورزش محبوب فوتبال، دست کم در دنیای بازی‌های ویدیویی، ورزشی دو قطبی است. یک قطب این ورزش در غرب و در دستان کمپانی عظیم EA قرار داشته، مخاطبان بی‌شماری آن‌ را احاطه کرده و با وجود تمام ضعف‌هایش، آن را تحسین و تشویق می‌کنند. اما قطب دیگر در شرق و در دستان کمپانی نه چندان دوست داشتنی این روزهای دنیای بازی، Konami، بوده و با وجود بهره‌مندی از طرفداران قدیمی و وفادار، روز به روز از شمار موفقیت‌هایش کم می‌شود. آغاز برتری سری FIFA به PES به قریب به ۱۰ سال قبل و افتادن این سری به ورطه‌ی تکرار و نبود خلاقیت در گیم‌پلی آن بازمی‌گردد. افول این سری تا جایی ادامه پیدا کرده که امروزه کونامی تصمیم گرفته با تغییر نام بازی به eFootball Pes 2020، قصد خود در تغییر و ارائه‌ی تجربه‌ای مناسب از شبیه‌سازی فوتبال را به هر نحو ممکن به مخاطبان و اهالی دنیای بازی نشان دهد.

یکی از تاثیرگذارترین عوامل در رقابت دو سری FIFA و PES، موضوع لایسنسینگ است. برای مثال در کشور برزیل، هر کدام از بازیکن‌ها نیاز به لایسنسی جداگانه دارند. سازندگان بازی eFootball PES 2020 در این بازی توجه فراوانی به این امر داشته و تمامی تلاش خود در رعایت جزییات و ارائه‌ی تجربه‌ای وفادار به واقعیت را داشته‌اند. برای مثال هنگامی که از تیم بایرن مونیخ در استادیوم آلیانز آرنا استفاده کنید، نورهای این استادیوم همچون واقعیت به رنگ قرمز درمی‌آیند. یکی از سازندگان بازی در این مورد می‌گوید:

ما در این‌جا مسابقات فوتبال ۹۰ دقیقه‌ی نمی‌سازیم بلکه مجموعه‌ای ۱۵ دقیقه‌ای از بهترین لحظات در یک دست بازی را ارائه می‌دیم. برای مثال، اگر مخاطبان در نقش لیونل مسی بازی می‌کنند، باید حس بودن مانند او از طریق کنترلر را تجربه کنند. یا اگر از ویرجیل ون دایک استفاده می‌کنند، بتوانند برتری فیزیکی او بر بازیکنان کوچک‌تر را حس کنند.

آغاز برتری سری FIFA به PES به قریب به ۱۰ سال قبل و افتادن این سری به ورطه‌ی تکرار و نبود خلاقیت در گیم‌پلی آن بازمی‌گردد

یکی از برترین ویژگی‌های سری بازی‌های PES سرگرم‌کنندگی آن‌ها بود و به نظر می‌رسد با وجود تمامی تغییرات ایجاد شده در جدیدترین نسخه، باز هم با عنوانی سرگرم‌کننده روبرو باشیم. دلیل این امر را می‌توان علاقه‌ی فراوان بازی‌سازان کمپانی کونامی به ورزش فوتبال دانست. آن‌ها قبول دارند که اکثر بازی‌های فوتبال کسل کننده بوده و دلیل تمرکز بازی‌های PES بر لیگ‌های درجه یک را نیز همین می‌دانند. از اعضای سازنده‌ی این بازی می‌توان به Klaus Ganer اشاره نمود که به عنوان دستیار کارگردان در ساخت بازی eFootball PES 2020 همکاری می‌کند. کلاوس از سال ۲۰۱۲ به عنوان بخشی از تیم جمع‌آوری اطلاعات به روز به کونامی پیوسته است. توجه و وسواس او نسبت به جزییات را می‌توان از دلایل استخدام او دانست. نقش او در یکپارچه‌سازی تیم سازنده‌ی بازی غیر قابل انکار است. این تیم که مسئول خلق و قرار دادن ضربان قلب فوتبالی در بازی هستند و مواردی چون Player ID، Team ID، به روز رسانی‌های هفتگی و دریافت داده از روزانه بیش از ۱۵۰ کارشناسی حرفه‌ای فوتبال را انجام می‌دهند.

فوتبال

بازی eFootball PES 2020 | بازگشت به ریشه های شرقی فوتبال

تحسین‌برانگیزترین ویژگی کلاوس را می‌توان تمرکز او بر برآورده کردن انتظارات کمپانی کونامی دانست. او در این مورد می‌گوید:

تیم ما مطالعات فراوانی در زمینه‌ی فوتبال و آنالیز مسابقات داشته و ما در کنار ایجاد ویژگی‌های جدید مدام به یادگیری می‌پردازیم. اعضای تیم ما آنالیزورهایی حرفه‌ای هستند و در زمینه‌هایی چون آنالیز در روند مربی‌گری، آنالیز مسابقه، آنالیز فیزیکی و آنالیز روند داده‌ها و جذب بازیکن تخصص دارند. ما همیشه از به روز بودن اعضای تیممان در تکنولوژی‌های مربوط به فوتبال، اطمینان حاصل می‌کنیم.

شاید بتوان یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین زمان‌ها در تقویم سالانه‌ی ورزش فوتبال را فصل نقل و انتقالات دانست. کلاوس در مورد این فصل که علاقه‌مندان به فوتبال از آن به عنوان فصل احمقانه یاد می‌کنند، می‌گوید:

ما برای ارزشیابی بازیکنان از ابزارهای حرفه‌ای کارشناسی در کنار روش‌های کارشناس‌های حرفه‌ای استفاده می‌کنیم. ارزیابی بیش از همه چیز در مورد جمع‌آوری اطلاعات و تهیه‌ی گزارش است و از این منظر گزارش‌های تهیه شده توسط یک کارشناس حرفه‌ای اعتباری هم‌سطح با کارشناسی محلی دارند. در سریال تلویزیونی Sunderland Till I Die، تیم ارزیابی زلاتان ابراهیموویچ را به عنوان یکی از نامزدهای انتقال به تیم مطرح می‌کند. این اتفاق به هیچ وجه در قسمت Master League بازی‌های PES، نمی‌افتد.

“اعضای تیم ما آنالیزورهایی حرفه‌ای هستند و در زمینه‌هایی چون آنالیز در روند مربی‌گری، آنالیز مسابقه، آنالیز فیزیکی و آنالیز روند داده‌ها و جذب بازیکن تخصص دارند.”

قسمت Master League، یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین بخش‌های سری، در سال‌های اخیر به دلایل نامعلومی کمرنگ‌تر گشته است. از مشکلات آن می‌توان به استفاده‌ی عجیب و غریب تیم‌ها از بازیکنان برای پیروی از سیستم بازی پیش‌فرضشان و پویایی ناکارای بین بودجه‌ی نقل و انتقالات و بودجه‌ی حقوقی بازیکنان اشاره کرد. کلاوس در این مورد می‌گوید:

امسال خبری از این مشکلات نخواهد بود. ما برنامه‌ی سه ساله برای بخش Master League داریم و بازی eFootball PES 2020 قسمت میانی این برنامه است. بخش Master League با افزوده شدن سکانس‌های داستانی و سیستم نقل و انتقالات واقع‌گرایانه به کلی تغییر خواهد کرد. حضور مربی‌های افسانه‌ای چون یوهان کرایوف و دیگو مارادونا در این بخش جادویی خواهد بود. اما بهترین بخش همیشه ترکیب Player ID با گیم‌پلی مثال‌زدنی بازی‌های ما است.

این طور که به نظر می‌رسد، بخش Master League در بازی eFootball PES 2020 واقع‌گرایانه‌ترین نمونه از این بخش در کل سری خواهد بود و طرفداران باید منتظر آن باشند.

یکی از بخش‌های جذاب سری بازی‌های PES، به غیر از گیم‌پلی عالی که در نسخه‌های آزمایشی این بازی به نظر می‌رسد حتی بهتر شده باشد، تلاش فراوان آن‌ها برای تشخیص بازیکنان با استعداد و استفاده از آن‌ها در بازی است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های حالت Master League کشف استعداد ناشناس است و اگر این بازیکن از تکنولوژی Face Scan کمپانی Konami بهره ببرد، حس ناشی از این کشف بسیار متفاوت و البته خوب خواهد بود. کلاوس در این مورد می‌گوید:

ما همیشه در تشخیص و بازسازی بازیکنان جوان و با استعداد مهارت داشته‌ایم. بسیاری از بازیکنان جوان با جزییاتی فراوان در بازی‌های PES قرار می‌گیرند. این جزییات شامل چهره‌ای با جزییات و انیمیشن‌های به خصوص می‌شود. بازیکنان شگفت‌انگیزی چون Martin Ødegaard  و Vinícius Júnior پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی از چهره‌ای واقعی در بازی بهره می‌بردند. ما لیگ‌های فراوانی در بازی داریم و چیزی که من بیش از همه به آن افتخار می کنم، وجود محتوایی با کیفیت بالا برای همه‌ی آن‌ها، نه فقط لیگ‌های برتر، است. دقت و جزییات بسیاری از لیگ‌های آمریکای جنوبی و اروپایی در بازی‌های ما بی‌نظیر است.

در ادامه لیستی از ۲۰ بازیکن برتر زیر ۲۱ سال حاضر در بازی eFootball PES 2020 را همراه با Overall آن‌ها مشاهده می‌کنید.

Kylian Mbappé۹۰
Matthijs de Ligt۸۶
Gianluigi Donnarumma۸۵
Trent Alexander-Arnold۸۴
Éder Militão۸۳
Kai Havertz۸۲
Jadon Sancho۸۲
Martin Ødegaard۸۱
Fedor Chalov۸۱
Houssem Aouar۸۱
Vinícius Júnior۸۱
Christian Pulisic۸۰
João Félix۸۰
Alban Lafont۷۹
Jonathan Ikone۷۹
Malang Sarr۷۹
Ismaïla Sarr۷۹
Boubacar Kamara۷۹
Sander Berge۷۹
Nicolò Zaniolo۷۸

با وجود اصرار فراوان و عجیب بسیاری از سازندگان بازی‌های ویدیویی بر آنلاین‌سازی عناوین، انتظار می‌رود که سری بازی‌های PES نیز در راستای پیروی از استانداردهای صنعت به چنین سمتی بروند. پاسخ کلاوس به چنین سوالی غیر قابل انتظار و دلگرم کننده است:

من گمان می‌کنم که ما مسئولیتی در قبال به تصویر کشیدن بازیکن‌های جوان در آغاز فعالیت‌ حرفه‌ایشان داریم. برای بسیاری از مخاطبان ما، این نخستین برخوردی است که آن‌ها با این بازیکنان خواهند داشت. ممکن است آن‌ها بازی این بازیکنان را در دنیای واقعی ندیده یا لیگی را که آن‌ها در آن مشغول هستند دنبال نکرده باشند، بنابراین اگر نخستین برخورد طرفداران فوتبال با این بازیکنان در هنگام تجربه‌ی بازی PES باشد، این وظیفه‌ی ماست که این نحوه‌ی حرکت و بازی او را به درستی و با وفاداری به واقعیت به تصویر بکشیم.

فوتبال

بازی eFootball PES 2020 | بازگشت به ریشه های شرقی فوتبال

“ما برنامه‌ی سه ساله برای بخش Master League داریم و بازی eFootball PES 2020 قسمت میانی این برنامه است.”

به نظر می‌رسد که کونامی با بازی eFootball PES 2020 قدمی در مسیر درست در تبدیل این سری به عنوانی قابل توجه برداشته باشد. در هر صورت باید منتظر ماند و دید که آیا این بازی امسال خواهد توانست به رقیبی جدی و سرسخت برای بازی FIFA 20 تبدیل شود یا EA همچنان به سلطنت خود بر این ورزش در دنیای بازی ادامه خواهد داد.

دسته بندی
مصاحبهمطالبمقالات

یک دیدگاه

مطالب مرتبط