بازی Apex Legends | تحلیلی بر جزییات تکنیکی این بازی سبک Battle Royale

بازی Apex Legends نمونه‌ای واضح از برتری کارگردانی هنری بر تکنولوژی است

حدود ۱۱ سال پیش، استودیوی Infinity Ward با عرضه‌ی بازی Call of Duty: Modern Warfare دنیای بازی‌های شوتر آنلاین را برای همیشه متحول کرد. هفته‌ی گذشته، استودیوی Respawn که عمدتا از هسته‌ی مرکزی آن استودیو تشکیل شده بازی Apex Legends را در سبک محبوب این روز‌ها، Battle Royale، عرضه نمود. این بازی که در دنیای سری Titanfall جریان دارد همچون بازی افسانه‌ای Modern Warfare از لحاظ تکنیکی انقلابی در صنعت بازی نیست اما کیفیت گیم‌پلی و اکشن این بازی به گونه‌ای است که آن را برتر از تمامی رقبایش می‌سازد.

شباهات بازی Apex Legends با سری Titanfall به اشتراک دنیایی یکسان محدود نمی‌شود. موتور استفاده شده توسط استودیو (Source) در بازی قبلیشان در این بازی سبک Battle Royale نیز با اندکی تغییرات به کار گرفته شده است. از جمله بهبودهای اعمال شده بر این موتور توانایی پردازش نقشه‌هایی بزرگ و پرجزییات با Draw Distance قابل قبول است. جزییات بصری بازی نیز شباهت زیادی با عنوان Titanfall 2 دارند اما زرق و برق آن‌ها در راستای بهبود تمرکز و دید مخاطبان که عناصری کلیدی در بازی‌های سبک Battle Royale هستند کاهش یافته است.

با این حال، نسخه‌ی PC بازی شباهت‌های بازی Apex Legends و Titanfall را حتی بیشتر نشان می‌دهد. سیستم مورد نیازی دو بازی و منوی تنظیمات آن‌ها تقریبا یکسان هستند. افکت‌ها و تنظیمات گرافیکی ارائه شده برای دو بازی نیز تقریبا مانند هم بوده و البته این موضوع بدی نمی‌باشد.

Apex Legends

چیزی که واضح است کار کشیدن بیشتر بازی Apex Legends از این موتور بیشتر است و در نتیجه از تعدادی از موارد در آن صرف نظر شده است. این موضوع عموما به پنجره‌ی رزولوشن دینامیک بازی مربوط می‌شود. به دست آوردن مرزهای بالا و پایین برای این رزولوشن کار سختی است. در کنسول PS4 Pro، بازی Titanfall 2 عموما در فاصله‌ی بین ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p اجرا می‌شد. برداشت اولیه این است که بازی Apex Legends نیز به همین صورت می‌باشد؛ با این تفاوت که بیشتر مایل به حد پایین این بازه خواهد بود و گاهی حتی به ۹۰۰p نیز می‌رسد. کنسول Xbox One X نیز نتیجه‌ای مشابه را ارائه می‌دهد با این تفاوت که عمدتا در رزولوشن ۱۲۹۶p قرار دارد و در برخی موارد Draw Distance بهتری نیز نمایش می‌دهد. همان‌طور که انتظار می‌رود در نسخه‌های پایه‌ای کنسول‌ها این مقدار کمتر بوده به طوری که کنسول PS4 این بازی سبک Battle Royale را در رزولوشن ۷۲۰p و کنسول Xbox One آن را با رزولوشن ۶۴۸p اجرا می‌کنند.

 

در نتیجه خروجی و کیفیت بصری بازی Apex Legends بستگی زیادی به سخت‌افزار مورد استفاده‌ی کاربر دارد. این بازی بر روی PS4 ظاهر قابل قبول، بر روی XB1 نه چندان مناسب و بر روی سیستم‌های قوی‌تر با قدرت و زیبایی اجرا می‌شود. نورپردازی‌ بازی نیز در کنسول‌ها و سیستم‌های مختلف متغیر است. لازم به ذکر است که نرخ فریم بازی نیز بستگی زیادی به سخت‌افزار کاربر دارد اما عمدتا بر روی ۶۰ فریم قفل خواهد بود.

این تغییرات فریم به صورتی هوشمندانه توسط سازندگان درون این بازی سبک Battle Royale گنجانده شده‌اند. به این صورت که با آغاز بازی نرخ فریم بر روی ۳۰ فریم قفل شده و با ظهور منوی انتخاب اسلحه به ۶۰ فریم بازمیگردد. در کل اجرای بازی بر روی کنسول‌های پایه‌ی چندان پایدار نبوده و خصوصا بر روی کنسول Xbox One گاهی حتی در حرکت مخاطب نیز مشکل ایجاد می‌کند.

بگذارید به نسخه‌ی PC بازی بپردازیم. همچون نسخه‌های کنسولی، بازی Apex Legends از عنوان Titanfall 2 سنگین‌تر می‌باشد به طوری که پرچمدار کارت‌های گرفیکی Nvidia، کارت RTX 2080 Ti، توانایی اجرای بازی با رزولوشن ۴K با فریم ۶۰ را در حداکثر تنظیمات ندارد و نرخ فریم بازی در این حالت به ۵۰ سقوط می‌کند. GTX 1060 نیز در اجرای بازی در رزولوشن ۱۰۸۰ با مشکلاتی مواجه خواهد شد. راه حل این مشکلات استفاده از تکنولوژی رزولوشن سازگار است که صدمه‌ی چندانی به جلوه‌های ظاهری بازی در کارت‌های قدرتمند‌تر نمی‌زند. همه‌ی شواهد حاکی از سنگین‌ بودن بیش از حد بازی Apex Legends و به پایان رسیدن عمر موتور Titanfall 2 هستند. با این حال، این بازی سبک Battle Royale در طیف وسیعی از سیستم‌های سخت‌افزاری، قابل اجرا خواهد بود به طوری که کارت ۹۰ دلاری AMD Ryzen 3 2200G بازی را به وسیله‌ی تکنولوژی هماهنگ‌سازی رزولوشن به راحتی و مشابه با کتسول PS4 در رزولوشن ۹۰۰p اجرا خواهد کرد.

در نهایت از لحاظ دیداری، بازی Apex Legends نمونه‌ای واضح از برتری کارگردانی هنری بر تکنولوژی است. نسخه‌ی بهبود یافته‌ی موتور Source در اینجا تمامی قدرت خود را به نمایش می‌گذارد و جهانی زیبا، با جزییات و چشم‌نواز را پردازش می‌کند. البته همان‌طور که احتمالا می‌دانید استودیوی Respawn توسط EA خریداری شده و احتمالا به زودی شاهد استفاده‌ی آن‌ها از موتور Frostbite خواهد بود که تصور کار این استودیوی مستعد بر روی پروژه‌ای با این موتور قدرتمند بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

 

دسته بندی
اخباراخبار بازیاخبار کوتاهایکس باکسپلتفرم هاپلی استیشنکامپیوترمطالبمقالات

یک دیدگاه

مطالب مرتبط